کوه سوتک، ۳۸۵۰ متر (کوچک )

   

نام فارسی :  کوه سوتک 

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی : قله دربخش نور استان مازنداران نزدیک جاده کرج چالوس قرار دارد.

بررسی توپوگرافی قله : کوه بزرگ سوتک یکی از قلل منطقه آزاد کوه از سمت غرب پس از گردنه ای به همین نام به 3 قله صخره ای سرخاب و سپس دونا متصل می گردد این قله از شرق به دره نسن و از سمت جنوب توسط گردنه مرتفعی به قله کمانکوه وصل می شود.

مسیر صعود به قله : با شور و نشاطی که ناشی از فرارسیدن فصل مهرگان است و به همراه سوز سری که بر کوه های نور می وزد آهنگ الیکا می کنیم. پس از تونل کندوان و با رسیدن به پل زنگوله با عبور از گردنه ترکه بشم با وسیله نقلیه در دوراهی کمربن به جاده الیکا و کلاونکا وارد می شویم. جاده خاکی تا چند کیلومتر بعد از ده جلو می رود تا به معدن برسد. ولی ما در ده کلاونکا از وسیله نقلیه پیاده می شویم (1). سپس از دره ای درپشت ده به سمت شرق ارتفاع می گیریم. هوا سرد و سردتر می شود و زمانی که بر روی گردنه برفراز تپه قرار می گیریم بر شدت آن افزوده می شود(2). برج ستبر آزادکوه با رنگ های سرخ و سیاه در آبی آسمان جلوه ای دیگر دارد. مسیر را به سم جنوب با عبور از تپه ماهوره های متعدد ارتفاع می گیریم. قلل دندانه دار سرخاب در جنوب و قله بلند یخچال در جنوب شرقی به خوبی دیده می شوند. ارتفاع افزوده شده و پس از دو سربالایی با شیب تند پیاپی به قله تپه مانند سوتک کوچک گام می نهیم. مناظر اطراف به واسطه باد دید و زدودن غبارهای تابستانی پاک و تمامی عوارض طبیعی را می توان از یکدیگر تفکیک کرد تمیز و قابل رؤیت هستند. دره لَشَک و قلل سه چال و هرزه کوه و سینو در جنوب و قله آزادکوه بیش از هر زمان دیگر زیبا و مغرور در شرق دیده می شوند.

بهترین زمان برای صعود به قله سوتک خرداد و تیر و مهر و آبان می باشد.

وضعیت قله در زمستان : بواسطه حجم سنگین برف صعود به قله از کلاونکا با برفکوبی سنگین همراه است و برای انجام آنباید در نزدیکی قله دو منطقه بهمن گیر را دور زد. صعود زمستانی قله علیرغم داشتن مسیر ساده مستلزم شناخت کافی بر اصول اجرا برنامه زمستانی است.

نظرات بسته شده است.