کوه مهرچال، ۳۹۲۱ متر

   

نام فارسی :  کوه مهرچال 

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی : قله مهرچال در رشته کوه های البرز مرکزی، شمال آبادی های امامی و کُند، حد فاصل دشت لار و منطقه کوه های لواسانات می باشد.

بررسی توپوگرافی قله : مهرچال مرتفع ترین قله رشته کوه لواسانات است. این قله از سمت شمال به قله پیرزن کلوم و از سمت شرق به قلل آتشکوه و ریزان متصل میباشد. جناح شمال شرقی قله دشت لار است و دامنه های جنوبی آن توسط دیواره های بلنی به دشت راحت آباد و کُندبالا می رسد.

مسیر صعود به قله : آفتاب صبح پاییزی بسیار کمرنگ و بی رمق بر منطقه جاجرود می تابد. هوا نسبتاً سرد است. به خصوص زمانی که در جاده جاجبرود به سمت آبادی امامه در حرکت هستیم. بخوبی حال و هوای آغاز پاییزی را احساس می کنیم. سرمای خاصی در هوا موج می زند. همه جا و همه چیز ساکت و آرامند و خبری از غوغای تابستان شلوغ جاجرود نیست. وارد آبادی بزرگ امامه بالا می شویم. اینجا دیگر سرما بیداد می کند. هنوز انوار خورشید بر دشت امامه بطور کامل پهن نشده است. فقط کوه ورجین تا قسمتی در آفتاب قرار دارد. وارد دره شمالی ده که مقدار کمی آب در کف آن جاری است می شویم. و کمی بالا می رویم. سنگ ها لغزنده هستند. مسیر دره در بالا صخره ای و بسیار تنگ می نماید. ولی در سم چپ که بنگریم بر بالای کوهی، قلعه ای تاریخی و مشهور، امامه را مشاهده می کنیم. از زیر قله بر بلندی ای آن در دره سمت چپ صعود می کنیم (1)و از فراز این دژ تاریخی از طریق راهی پاکوب ارتفاع می گیریم. حال دره سنگی در زیر پای ما قرار می گیرد. ارتفاع بیشتر شده و به یکباره وارد دشت و گوسفند سرای ولاره می شویم (2). اینجا دیگر اثری از حیات نیست و طبیعت ساکت و آرام است. آسمان اوایل پاییز آبی سیر و نوک کوه ها در اثر اشعه خورشید سرخ گشته است. آفتاب بی رمق بالا آمده ولی از گرما خبری نیست.

تمامی گیاهان بین راه خشک شده اند و منظره ای یک دست و طلایی رنگ را بوجود آورده اند. از ولاره به بعد دره وسیع شده.آنگاه به سوی شمال از طریق یالی پرشیب به سمت شرق به سوی دو ستیغ سربرافراشته ارتفاع می گیریم. این یال که در قسمت بالا تبدیل به سینه کش می شود به گردنه ای در نزدیکی قله پیرزن کلوم می رسد. (3) سوز شدیدی می وزد و ما لباس های گرمی به تن کرده ایم. یک لحظه از سوز هوا کاسته نمی شود که گام برگردنه می گذاریم. در افق غبار گرفته شرقی کوه دماوند و دشت خشک و بدون آب لار مشاهده می شود و در سمت شمال قله پیرزن کلوم در نزدیکی ما قرار دارد. به سوی جنوب پیچیده از سربالایی تند صعود می کنیم. در انتهای این سربالایی و بر لبه نوک تیز مهرچال، روبه روی خورشید قرار میگیریم. کوه مهرچال یا به قول محلی ها کهو بر فراز دشت های لواسانات قرار دارد. دیدار قلل توچال، البرز مرکزی بخصوص کوه های سرخ رنگ خلنو، کلون بستک، سرکچال و خط الرأس بی پایان دوخواهرون بسیار تماشایی هستند.

مدت زمان کمی دیدار و سپس فرودی سریع به داخل دره و بازگشت از مسیر صعود شده به ده امامه. چقدر زود غرب می شود. زمستان در راه است و به زودی برف سپید سنگینی منطقه را در برخواهد گرفت.

بهترین زمان برای صعود به قله مهرچال اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه می باشد.

وضعیت قله در زمستان : مهرچال چون سایر قلل البرز مرکزی درمعرض وزش شدید بادِ توام با برف سنگین است. صعود از طریق دره امامه خطرناک و بهمین گیر می باشد. یال های شمالی مهرچال از طریق قله پیرزن کلوم و هم هن از آبادی امامه مسیرهای مناسبی برای صعود زمستانی به این قلل به شمار می روند.

نظرات بسته شده است.