کوه یای پاخ ۴۰۰۰ متر

   

نام فارسی :  کوه یای پاخ 

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافی :قله درمنطقه عمومی سبلان ودرشمال شیروران دره شابیل قرادارد.

بررسی تو پوگرافی :یال پاخ به صورت 3 مخروطی فرعی ازسمت جنوب به قله 4811 متری سبلان متصل می باشد.جناح غربی قله به دشت قره گل وشرق آن به دشت های گردنه شرقی سبلان منتهی می شود.

مسیر صعود به قله:از آبگرم شابیل مسیری رابه سوی جنوب روبه سوی سبلان بزرگ درمیان چمنزار ها ارتفاع می گیریم.پس ازمدت زمان کوتاهی به دشت بسیار وسیعی می رسیم.

در انتهای آن،جایی که هرم مخرطی سنگ محراب از دور پیداست می توانیم قلل صخره ای یال پاخ رابه خوبی ببینیم.

مسیر را به طور مستقیم ادامه دادده وازطریق یال عرضی که روی آن را سنگلاخ هاوصخره های صافی پوشانده است ارتفاع می گیریم. مسیر با چرخشی به سوی غرب به اولین قله 3900 متری یای پاخ می رسد. سپس افت کوتاهی کرده بر روی لبه یال جنوبی در حالی به قله اصلی نزدیک می شویم که به لکه های برف رسیده ایم. مناظر اطراف به خصوص کسره داغ و قلل کم ارتفاع شمالی سبلان بسیار زیبا هستند. از لبه صخره ای کمی به سمت چپ منحرف شده، سپس از شیب تندی به سوی صخره سه شاخه قله صعود می کنیم. دیدار سبلان و یخچال شمالی آن اولین منظره ای است که دیگان را معطوف به خود می دارد. از روی قله یای پاخ، سبلان شکل و فرم دیگری دارد تیغه های جنوبی یای پاخ تا گردنه شمالی سبلان ادامه دارد و یخچال ها و برف ها در نقاط مختلف آن دیده می شوند.

نظرات بسته شده است.