گارد

در مقالات گذشته راجع به چگونگی پیدایش خودروهای دو دیفرنسیال که جیپ پدر این اتومبیل ها بود گفتیم و یکی از مهمترین ویژگی های این قبیل خودروها، چندمنظوره بودنشان است. به همین دلیل برای منظورهای خاص لوازم مختلفی بر روی آنها قابل نصب است. از طرفی کمپانی های سازنده بسیاری از این لوازم اضافی را بنا به درخواست و سفارش مشتری بر روی خودروها نصب می کنند ولی به دلیل توانایی های زیاد این خودروها و تنوع این ادوات که به نام آپشن یا متعلقات می شناسیم، نصب تمامی آنها بر روی یک خودرو مقدور نیست و لزومی هم ندارد.
برخی از این وسایل نه تنها مفید نیست بلکه باعث تلف شدن سرمایه و از بین بردن کارایی و توانایی خودرو شود.
* گارد مخصوص خودروهای بیابانی: به طور حتم بر روی بسیاری از اتومبیل های دو دیفرنسیالی که در شهر تردد می کنند، گارد را دیده اید. این گاردها در قسمت جلو، عقب و یا بغل خودروها نصب می شوند ولی بیشتر کسانی که از آن استفاده می کنند ذهنیت اشتباهی از این وسیله دارند. این گاردها نه وسیله تهاجمی است و نه وسیله ای است که در تصادفات با سایر اتومبیلها باعث جلوگیری از خسارت و یا ایجاد خسارت در اتومبیل مقابل شود.
اولین عاملی که باعث نصب گارد بر روی خودروهای بیابانی و یا دو دیفرنسیال شده، چندمنظوره بودن آنهاست. این خودروها در نقاطی ناهموار و صعب العبور تردد می کنند، پس در این شرایط اگر اتومبیل با مانعی برخورد کند، گارد وظیفه نگهداری از اجزای اساسی و حساس خودرو را به عهده می گیرد، نظیر؛ چراغها، رادیاتور و یا جلوبندی و حتی کارتل روغن و باک بنزین. زیرا در این شرایط مسلماً تغییر و تعویض قطعات آسیب دیده ناممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود.

چه گاردی مناسب است؟

امروزه انواع و اقسام مختلفی از گارد مخصوص اتومبیل های دو دیفرنسیال ساخته می شود و حتی این وسیله نیز به بازار مد راه پیدا کرده و برخی از آنها فقط جنبه تزیینی دارند. ولی باید توجه داشت که اگر اتومبیل خود را برای منظوری که سازنده آن در نظر گرفته انتخاب کرده ایم و قصد داریم از آن در جهت توانایی هایش استفاده کنیم، پس در مورد لوازمی هم که بر روی آن نصب می کنیم باید دقت داشته باشیم که این وسایل نباید باعث اضافه وزن و کم کردن قابلیتهای خودرو شود بلکه باید در جهت بیشتر شدن توانایی های خودرو انتخاب شود. ذکر موارد زیر شما را در انتخاب درست تر گارد کمک خواهد کرد.
۱) موارد استفاده شده در گارد مثل لوله ها از نظر استحکام باید با سپر (اگر بر روی سپر نصب شود) و یا با شاسی خودرو(اگر به شاسی متصل است) تناسب داشته باشد. اگر گارد قوی تر از شاسی یا سپر باشد بدون آن که کوچکترین آسیبی ببیند نیروی وارده را به شاسی منتقل کرده و در مواردی باعث ایجاد خسارت به شاسی خودرو خواهد شد ضمن این که در حالت هایی تعمیر شاسی ناممکن بوده و نبودن گارد بهتر از بودنش است.
۲) از گاردهایی استفاده شود که برای نصب آن احتیاج به سوراخ کردن اضافی و یا بیش از حد شاسی نباشد زیرا استحکام شاسی را کم می کند و در صورت برداشتن گارد سوراخ ها بر روی سپر و گارد بی استفاده مانده و منظره زشتی را ایجاد می کند.
۳) فاصله گارد با بدنه اتومبیل باید حساب شده باشد تا در صورت وارد آمدن ضربه هایی که گارد برای جلوگیری از آن نصب شده، در اثر جابه جایی گارد، باعث برخورد با بدنه خودرو و وارد آمدن خسارت به آن و سایر قسمت ها نشود.
۴) وزن گارد باید به اندازه ای باشد که باعث سنگینی بیش از حد نشود، زیرا در جاده های ناهموار گارد با وزن اضافه به جلوبندی فنرها و حتی شاسی خودرو آسیب می رساند.
۵) میزان بیرون آمدگی گارد از جلوی اتومبیل و ارتفاع آن از زمین باید به اندازه ای باشد که باعث اخلال عبور اتومبیل در شبها فاصله گرفتن چرخ ها از زمین نشود.
۶) میله های داخلی گارد باید به گونه ای طراحی شده باشد که مانع نور چراغهای جلو، عقب و راهنماها نشده و نیز مانع عبور جریان هوای رادیاتور نشود.
۷) گاردهایی که از روکش لاستیکی ضربه گیر، برای مستهلک کردن ضربه پوشانده شده اند نسبت به نوع مشابه خود بدون ضربه گیر مناسب تر ند.
۸) برای هل دادن خودرویی دیگر حتماً باید از گاردهایی که میله های عمودی مخصوص این کار را دارند Pusher استفاده کرد.

نظرات بسته شده است.