دریاچه شط تمی

نام فارسی:  تالاب شط تمی

نام انگلیسی: Shat Temi lake

موقعیت جغرافیایی بر روی نقشه

دریاچه شط تمی در موقعیت جغرافیایی N324050 و E492516 در استان لرستان قرار گرفته است. ارتفاع از سطح آبهای آزاد ۲۲۲۰ متر است و توسط ارتفاعات زاگرس محصور شده است. دریاچه شکلی شبیه به بیضی دارد که قطر بزرگ آن ۲ کیلومتر و قطر کوچک آن در حدود ۱ کیلومتر است.دریاچه شط تمی یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان الیگودرز واقع در منطقه زلکی(زلقی) است. تمی در گویش بختیاری به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود.دریاچه تمی در منطقه ای کوهستانی در مرز استانهای خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و در جنوب رشته کوههای اشترانکوه و قالی کوهبختیاری واقع شده‌است.

آب این دریاچه از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای کوههای اطراف دریاچه که دارای یخچال‌های دایمی و در سراسر سال پوشیده از برف و یخ است تامین می‌شود و به سبب موقعیت خاص جغرافیایی آب این دریاچه فاقد جریان است.دریاچه شط تمی در واقع یک دریاچه بسته و فاقد هرگونه آبزی است. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی که در اطراف این دریاچه از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده محل مناسبی برای اردو زدن عشایر هنگام کوچ بزرگ خود از گرمسیر واقع در جلگه خوزستان به سمت اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار خوبی برای عشایر دزفول است. دریاچه تمی از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شکل در شمال فلات به طول حدود چهارهزار متر و عرض یک هزارمتر و دریاچه فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده‌است و دو دریاچه بوسیله تنگی به یکدیگر متصل می‌باشند.

دسترسی
برای دسترسی به دریاچه قبلاً از مسیر الیگودرز، بزنوید ،دستگرد، پز، لیروک (در کنار رودخانه زلقی ) استفاده می شد که از دستگرد به بعد مسیر را پیاده رو بود. ولی به تازگی با آماده شدن جاده الیگودرز ، لیروک از این مسیر کوتاه تر شده استفاده می‌شود و قسمت بسیاری از راه را می توان با خودرو طی کرد ولی کوهنوردان گاهی از همان مسیر قبلی استفاده می کنند.

لازمه رسیدن به دریاچه عبور از آب زالکی یا بختیاری است. از لیروک تا رودخانه ۱ ساعت به طول می انجامد. سپس با رسیدن به رودخانه، با وسیله ای به نام گرگر از آن عبور کنید. گرگر : وسیله ای است متشکل از یک سیم بکسل قوی که در دو طرف رودخانه نصب شده و یک قرقره بروی سیم بکسل حرکت می کند. به وسیله طناب و یک چوب دوشاخه بزرگ محلی برای نشستن به قرقره متصل شده است که توسط دو رشته طناب در دو طرف رودخانه و کشیدن به سمت مورد نظر از رودخانه عبور کنید طول قرقره لیروک ۶۰ متر و ارتفاع آن از سطح ۵ متر است.. راهی مالرو به سمت جنوب و بالای گردنه از دره مقابل امتداد دارد و این آخرین مرحله حرکت تا دریاچه محسوب می شود. مسیر تقریباً جنگلی است و دارای چشمه های زیادی است که تقریبا در دو سوم مسیر تا دریاچه آب وجود دارد ، پس از یک مسافت طولانی در محیط فلات مانند بالای گردنه، دشت بسیار وسیعی وجود دارد که کاملا سرسبز و هموار است. پس از پیمودن یک ساعت پیاد روی به دریاچه خواهید رسید.

۳ نظرات
  1. حبیب می‌گوید

    سلام شما ظاهراً علاقه دارین به نشر اکاذیب یه سرچ ساده تو گوگل مپ متوجه میشین در کدوم استان واقع شده تا الان که میگفتین آبشار شوی مال استان لرستانه الان نوبت تمی شد، شما حتی فاصله بین دو شهر دزفول و اندیمشک رو هم درست نمیدونید چند کیلومتره چرا بیخودی تفرقه افکنی میکنید همه از اختلاف شدید مردم خرم آباد و بروجرد خبر دارن پس ما هم تفرقه بندازیم؟

  2. سعید از خوزستان می‌گوید

    سلام –چرا هر مطلبی بابت این موضوغع نوشتم–شما انتشار نمیدید

  3. سعید از خوزستان می‌گوید

    سلام–متاسفانه این دریاچه که در قلمرو استان لرستان هست—با مهارت و نیرنگ زیاد از ارط مسئولین دزفول در خوزستان در شناسنامه جغرافیایی شهر خود و حوزه استحفاظی دزفول در حال ثبت شدن میباشد–(((همان فکر پلیدی که سالهای سال هست ما در خوزستان -این مسئولین دزفولی بر سر شهرهای اندیمشک شوش و شوشتر و گتوند آورده–و اکثر امتیازات شهری آنان را غصب !!!؟-و به نام موقعیت شهر خود با همدستی ضابطان و رابطان خود در پایتخت انجام میدهند–و حتی این متن هم برای آنها فرستاده شده–که ابدا اجازه نشر آن را در هیچ یک از سایتهای منتسب به دریاچه تمی —ندادند—-بخوانید و امید است شما آنرا باز نشر فرمایید–تشکر—-خطاب به مسئوللین منتشر کننده در سایت های دیگر:—چرا هر خبری رو بدون بررسی و تحقیق منتشر میکنید؟-آیا فکر نمی کنید وسعت شهر دزفول و حومه آن –کمتر از ۶۰ کیلومتر هست ؟ منطقه ای شما از آن بعنوان دریاچه تمی نا م بردید کلا و تماما در حوزه استحفاضی استان لرستان و شهر الیگورزه—چرا مسئولین دزفول عین این مسئولین اسرائیلی بشدت علاقه دارند داشته های جغرافیایی–اعتبارات فرهنگی-اجتماعی-سیاسی-تاریخ جنگ ۸ ساله-وووو را به نام خود و در موقعیت شهری و جغرافیایی حوزه استحفاضی خود نامگذاری ؟ و به ثبت برسانند؟ آیا اگر اینچنین باشد –پس باید گفت برج آزادی تهران در ۸۰۰کیلومتری شمال شهر دزفول قرار دارد و –((روبروی چهاراه ۳۰متری مرکز شهر))))قرار دارد و جلوه خاص و زیبایی به شهر و موقعیت دزفول داده!؟؟ آیا این چنین افکار و اعمال –شایسته عصر امروزی میباشد؟کما اینکه حتی بین دو شهر اندیمشک و دزفول -که متاسفانه ۱۰ کیلومتر با هم فاصله دارند همین تجاوز جغرافیایی در حوزی شهری هم –بر سر شهر اندیمشک توسط مسئولین دزفول آورده شده–و با نصب تابلوی ورودی دزفول –(((در ابتدای ورود به واحد های مسکونی!!!!کوی نیروی اندیمشک)))—هم تابلو نصب-و هم دژ نگهبانی با افرادنیروی انتظامی مسلح به سلاح گرم!!!!((همانند عصر حجر)))برای حفاظت فیزیکی از تابلو قرار داده شده—باور کنید این دژ–قطعا در هیچ جایی از دنیا پیدا نخواهید کرد که از تابلویی حفاظت کند؟–واقعا متاسفم برای این مسئولین دزفولی که بشدت تمام عقده شهر گشایی را (((همانند اجداد خود در دوران رم باستا–که تشنه کشور گشایی داشتند!!!))) اکنون به شهر گشایی روی آورده–و لاحظه ای هم آرام نمینشینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.