دریاچه نئور

نام انگلیسی :  neor lake    

نام فارسی :  دریاچه نئور

 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه نئور در موقعیت جغرافیایی N375948 E483344 در استان اردبیل واقع است. این دریاچه در 48 کیلومترى جنوب خاورى اردبیل به طرف خلخال و در فاصله 18 کیلومترى خاور جاده، در منطقه کوهستانى قرار دارد.این دریاچه در دامنه‌های رنگارنگ رشته کوه باغرو در  ارتفاع  2700 متر از سطح دریا قرار دارد و وسعت آن بیش از 220 هکتار و مشتمل بر دو دریاچه کوچک (40) و بزرگ (180 هکتار) است که در فصل بهار به هم می پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می آورند. بیشترین عمق دریاچه 5/5 متر و میانگین ژرفای آن سه متر است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری است و ماهی قزا آلای رنگین کمان آن شهرت جهانی دارد. ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. هرساله مسابقه تفریحی تحت عنوان ”مسابقه ماهیگیری“ در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می شود.


بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پایدارى وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هواى مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم کرده است. این منطقه داراى پوشش گیاهى متنوعى از گیاهان خشکى زى و آبزى است.
 

مسیر دره گرگانرود را می توان به عنوان مسیر مناسب، بکر و زیبا برای صعود به بغروداغ ونئور از مسیرجنوبی، آن به شمار آورد. از هشتپرطالش توسط وسیله نقلیه با عبور از پل گرمان رود وسه راهی به سوی مسیر کوهستانی تالش درجاده ای مناسب وجنگلی حرکت می کنیم.با پشت سر گذاردن آبادی های کوچک و بزرگ چون ریک، دشتیار،کیش دیبی، سه راهی سوباتان، دکاه خانی، اسب سرا وزره و عبور از امتداد قلل تیلار درسمت جنوب و کالو که پوشیده از درختان جنگلی است به پیرگری، لقمه کش، لوراهونی، اسنور و بالاخره به آخرین محل این مسیر کلنگلی بیل می رسیم درمیان مراتع عاری از جنگل آن ازوسیله نقلیه پیاده می شویم. هوا صاف نسبتاً سردی از ما استقبال می کند. مسیر را به سمت شمال غربی از بالای چشمه کوچکی درارتفاع 2200متری ادامه می دهیم تابه دریاچه کوچک قره گل که در واقع برکه سیاه رنگی است می رسیم. در این نقطه چشمه آب بزرگ قراردارد. از این محل رشته کوه بغروداغ نمایان است.همچنین آبشار بزرگی مشاهده می شود که فصلی است و بر اثر آب شدن برف ها و یخ پدیدآمده است. مسیر آبشار که ازکوه بغروبه پایین روان است با مسیر آب باتمان فرق می کند. با دیداری آبشار مجدداً مسیرمان را به سمت شمال غربی پی گیری کرده، با عبور ازدشت های سرسبز و مراتع زیبای منطقه که در میانشان گل های حسرت سفید روییده است به دشت بازی درپای قله بغرو می رسیم. اینجا محل مناسبی برای اتراق ماست.

صبح زود از مسیری بسیار ملایم وکم شیب به قله بغروداغ صعود می کنیم.از فراز قله دریاچه بزرگ نئور به ارتفاع 3000متری دیده می شود .برای رسیدن به آن ما باید مسیر را مقداری دور زده از دامنه شمالی قله به سوی آن سرازیر شویم. با پیداکردن راه وعبوراز پهندشتی وسیع سرسبز باراه پیمایی نسبتاً طولانی، خود را به کرانه های آن می رسانیم.این دریاچه در شب های تابستانی ومهتابی همچون آینه ای شفاف می درخشد.طول این دریاچه مستطیل شکل 4کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر وعمق آن تقریباً ده متر می باشد.آب آن از ذوب برف های ناحیه اطراف و احتمالاً چشمه های داخلی آن تأمین می شود. دریاچه دارای ماهی قزل آلا نیز می باشد.

 

این دریاچه در حداکثرین عمق در حد کمینه 5/5 متر ودر حد بیشینه 13 متر میباشد .  آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمینهای کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد وهر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه های رها سازی می گردد .

محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار ( گیلان ) به دلیل ضوابط خاص موجود بر این مناطق شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه راتهدید نمی کند .

ارزش تالابها: این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی ودامداری می با شد .

 

سیمای عمومی

دریاچه نئور که بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان می باشد در بلندیهای باختری رشته باغرو (تالش ) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده است . در سال 1366به منظور ذخیره آب جهت استفاده های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلو دره ) احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت .

 

منبع تامین کننده آب

نزولات جوی منبع اصلی تامین آب چشمه های ورودی و دریاچه می باشد . در اطراف دریاچه چشمه های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چالها در ایام گرم و موقعیت آنها متفاوت می باشد .وجود چشمه های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهمترین منابع تامین آب دریاچه بشمار می رود .

راههای دسترسی به دریاچه
1- هشت پر (طالش)، ریگ، کیش دیبی، شیله، مریان، قلعه جوق، حفظ آباد و عباس آباد.
2- خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ آباد و عباس آباد.
3- اردبیل، هیر، شبلو و عباس آباد.

 

۲ نظرات
  1. habib می‌گوید

    با سلام
    من مسیر دریاچه نیور تا سوباتان رو رفته ام تقریبا۶۰ تا۶۵ درصد مسیر رو میشه با دوچرخه رفت بقیه رو باید دوچرخه رو یک طوری خودتان بالای شونه حمل کنید. و حتما باید از جی پی اس جهت مسیر یابی استفاده کنید. وگرنه گم میشید. میتونید با ادرس
    http://www.azhkahan.com/post-160.aspx
    تماس حاصل فرمایید چون من با این گروه این مسیر رو رفتم. از مدیر گروه سوالاتتو بپرس . مدیر گروه کوهنوردی فوق چون کارش اینه بهتر از من میتونه شما رو راهنمایی کنه. ضمنا نقشه جی پی اس مسیر رو هم میتونید از ایشان بگیرید.

  2. عليرضا می‌گوید

    با سلام
    من و تعدادی از دوستان با دوچرخه کوهستان به دل طبیعت سفر می کنیم.
    میخواستم ببینم آیااز هشتپر طالش تا دریاچه مسیر دوچرخه کوهستان وجود دارد؟ کل مسیر چند کیلومتر است؟ جاده خاکی است یا سنگلاخی هم میشه؟ بهترین زمان رفتن به این منطقه کیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.