آگامای آفتابی

نام علمی : phrynocephalus helioscopus

نام انگلیسی : Sun Watcher Toad-head Agama

نام فارسی : آگامای آفتابی


 

پراکندگی

مشخصات: فاقد چین پوستی در گوشه دهان؛ فلسهای پشتی یکنواخت و یک شکل نیستند؛ فلسهای ناخن مانند گسترش یافته و یعضی دیگر دارای برآمدگی؛ اطراف سر و گردن فاقد فلسهای ریشه ای شکل بلند ( گاهی با فلسهای خاردار کوتاه )؛ یک یا دو طرف انگشت چهارم با ریشه‌های کوتاه؛ سوراخ‌های بینی از پهلوی سر قابل رویت نیستند؛ پولک‌های بینی توسط 3 تا 5 (بطور استثنایی 1) ردیف پولک از هم جدا شده اند؛ فاقد تاج طولی پشت گردنی از پولکهای نوک تیز و بر آمده؛ دارای چین متقاطع پوستی در سرتاسر پشت گردن.
رنگ آمیزی: پشت بدن قهوه ای روشن، حنایی، خاکستری روشن تا تیره، با خالهای کم و بیش متقاطع و طولی صورتی، آبی خاکستری و قهوهای؛ سطح سکمی بدن سفید چرکی تا کرم؛ چانه، گلو و قفسه سینه با خالهای خاکستری تیره، که در نرها مشخص تر است. دم غیر از قسمت انتهایی با خالهای متقاطع تیره کناری پشتی؛ سطح شکمی دم خاکستری مایل به آبی کمرنگ یکدست یا با خالهای متقاطع خاکستری روشن؛ سطح زیرین نوک دم معمولاً بطور فصلی در نرها قرمز رنگ؛ فرم رنگ آمیزی از لحاظ جغرافیایی و فصلی متفاوت است.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، در زمینهای سنگلاخی و رسی، در امتداد بستر رودخانه‌های خشک، همچنین نواحی ماسه ای که با سنگریزه‌های بسیار مخلوط هستند؛ این گونه، نواحی دارای پوشش گیاهی پراکنده را ترجیح می دهند.
 

عادات و رفتار: فعالیت در روز؛ از مورچه‌ها ، قاب بالها و دیگر حشرات کوچک تغذیه می کنند. نرها اغلب دم را به طرف بالا خم می کنند تا رنگ قرمز زیر نوک دم را نمایش دهند، که ممکن است برای جلب کردن ماده‌ها و یا هشدار به نرهای دیگر باشد. معمولاً جفت گیری در شهریور ماه، اما فروردین، خرداد و تیر ماه نیز گزارش شده است؛ تا 10 تخم ( معمولاً 2 تا 7 ) می گذارند؛ جوانها در اولین تخم ریزی اغلب 2 تخم می گذارند. در مدت طول عمر که ممکن است تا دو سال باشد، تا 3 بار تخم ریزی کنند.
 

پراکندگی جهانی: ارمنستان، ترکیه، عراق، از ترکمنستان تا شمال شرقی قزاقستان و شمال غربی مغولستان و جنوب روسیه.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 57 میلیمتر دم 68 میلیمتر.
 

ملاحظات: در ایران از این گونه، زیر گونه P.h.helioscopus تاکنون گزارش شده است. محل نمونه تیپیک از ایندرسکیجا واقع در حاشیه رود اورال توسط Pallas 1814 می باشد.

 

1 نظر
  1. Tim می‌گوید

    راضیم ازت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.