آگامای سروزغی دم سیاه

نام علمی : phrynocephalus maculatus

نام انگلیسی : black tailed toed agama

نام فارسی : آگامای سروزغی دم سیاه


 

پراکندگی

مشخصات: فاقد چین پوستی در گوشه دهان؛ فلسهای پشتی یکنواخت؛ اطراف سر و گردن بدون فلسهای ریشه ای شکل پیش آمده؛ فلسهای روی ناحیه ستون مهره‌ها بطور قابل ملاحظه ای از فلسهای کناریشان بزرگترند؛ فاقد فلسهای متورم بالا آمده بر روی پشت؛ در امتداد پهلوهای بدن فلسها گسترش نیافته اند؛ فاقد ریشه‌های فلسی بر حاشیه عقبی ران و اطراف قاعده دم؛ فلسهای بینی متوسط 1 تا 3 ردیف پولک از هم جدا شده اند؛ اندازه دم 140 تا 185 درصد اندازه بدن ( از نوک پوزه تا مخرج)
رنگ آمیزی: پشت خاکستری روشن، همراه با نوارهای عرضی تیره و نقاط تیره تر و روشن تر پراکنده؛ روی دم و اندامهای حرکتی دارای نوارهای عرضی خاکستری تیره؛ سطح شکمی دم قرمز مایل به نارنجی که در نمونه‌های جوان بیشتر مشخص است؛ انتهای دم اغلب خاکستری تیره و یا سیاه.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی در دشتهای ماسه ای، یا ماسه ای آمیخته با سنگریزه، دشتهای لم یزرع نمکی همراه با پوشش گیاهی بوته ای یا درختچه ای اندک و پراکنده.
 

عادات و رفتار: فعالیت هنگام روز؛ از مورچه‌ها، قاب بالها و دیگر حشرات تغذیه می کنند؛ احتمالاً رژیم گیاهخواری نیز دارند؛ همچون دیگر گونه‌های این جنس دم را به سمت بالا خم می کنند.
 

پراکندگی جهانی: پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ایران، عراق، سوریه، عربستان، عمان.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 91 میلیمتر دم 128 میلیمتر.
 

ملاحظات: مطالعات انجام شده توسط اندرسن، نمونه‌های ایرانی را 99 تا 115 فلس و نمونه‌های عربی را 106 تا 119 فلس در حول ناحیه میانی بدن شمارش کرده است. نمونه‌های عربستان سعودی را زیر گونه P.m.longicaudatus شبیه به نمونه‌های ایرانی هستند. و ممکن است این زیر گونه تا جنوب غربی ایران نیز امتداد داشته باشد. محل نمونه تیپیک از آباده در شمال شیراز توسط Blanford 1376 بوده است. تمام نمونه‌ها ایرانی مطالعه شده از زیر گونه P.m.maculatus می باشد، و مشخصات ظاهری ذکر شده مربوط به این زیر گونه است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.