از یخبندان تا کویر، بزرگداشت سون هدین

از یخبندان تا کویر عنوان سمینار بزرگداشت کویرنورد مشهور سوئدی، سون هدین است که در  طی سه سفر خود به ایران در سالهای 1886- 1890- 1906 کویر ها و بیابان های ناشناخته ایران را درنوردید. این مراسم به همت بخش فرهنگی سفارت سوئد در ایران، سازمان زمین شناسی و  اکتشافات معدنی کشور، کانون دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران، کمیته ملی دامپزشکی بورگلات در ایران، کمیسیون ملی یونسکو  و  با همکاری پایگاه اینترنتی کویر ها و بیابان های ایران در روز چهارشنبه مورخ سوم خرداد 91 از ساعت 9 الی 12 در سالن همایشهای سازمان زمین شناسی کشور واقع در خیابان آزادی، خیابان معراج برگزار خواهد شد. علاقمندان برای شرکت در این مراسم می توانند با بخش "تماس" سایت و یا مستقیما با  ایمیل زیر  تماس حاصل فرمایند.
iran@vet2011.org
در این مراسم ضمن معرفی آثار سون هدین از جمله کتاب "به سوی هندوستان از راه زمین" که در ایران با نام "کویرهای ایران" توسط زنده یاد پرویز رجبی ترجمه شده است، تصاویری که وی از کویرها و میراث فرهنگی و طبیعی ایران در آن تاریخ گرفته و یا ترسیم کرده است به نمایش درخواهد آمد. همچنین تصاویری از مسیر حرکت سون هدین در ایران که در سالهای اخیر توسط پایگاه کویرها و بیابان های ایران گرفته شده است به نمایش در خواهد آمد. در این سمینار آقایان اریک سالمگرن وان شانتز، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو دکتر سعید آبادی، محمد احیایی، جعفر صبوری، سیاوش صفاریان پور و خانم دکتر لک سخنرانی خواهند کرد.

 

توضیح تصویر پس زمینه پوستر:

شمال استان فارس – آباده- منطقه ایزدخواست- سال 1886- طراحی توسط سون هدین از زبان سون هدین :
"پس از شش ساعت طی مسیر ما به جالبترین روستایی که تا بحال دیده بودم رسیدم خانه های گلی یا بر فراز صخره ای مستقر بودند یا در کناره های آن بر روی صخره ای مرتفع که تنها در دشتی کاملا یکدست می ایستاد خانههای گلی یا بر فراز صخره مستقربودند و یا در کناره های آن مانند آشیانه های پرستو قرار داشتند .این ساختمانها اغلب چند طبقه بوده و همگی دارای بالکنهای کوچک چوبی می باشند که بسیاری از ایرانیان خوش چهره روزهای خود را در آنها گذرانده و انبوه البسه دستمال ها و شالهای رنگارنگ خود را در آنجا آویزان کرده تا خشک گردند.مسیری پر پیچ و خم که برای غریبه ها نا آشناست به دل روستا راه پیدا می کند. نمیتوان آرزو کرد در قلعه ای امن تر از ایزد خواست بسر برد و بس ممکن است که در زمانهای قدیم نقش این روستا چنین بوده باشد."

 

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی پیوندهای زیر کلیک کنید:

 

  آشنایی با سون هدین

  سفرهای سون هدین

  کتاب کویرهای ایران نوشته سون هدین

  سون هدین و کویرهای ایران

  کتاب کویرهای ایران Zu Land nach Indien

1 نظر
  1. شهریار می‌گوید

    باسلام بقول دکتر شریعتی:فقرشب رابی غذاسرکردن نیست…فقرروزرابی اندیشه سرکردن است…..اینقدر تو این مملکتمون جاذبه توریسم کویرداریم که غربیا آرزوشا دارن ببین و ما علاوه برمعرفی کویرمون به دنیا اشتغال زایی توریسم کنیم وبه جونایی بیکار ومشتاق کمک کنیم وارز وارد کنیم ولی حیف صد حیف،اون موقع امارات جذب توریسته کویر نوردی با بیابانهای یکنواخت میکنه ظرفیت ما کجاوظرفیت اوناکجا….در ضمن سعی کنیداز برنامه های کویر نوردی آقای اینالووکلوتهای کویرلوت هم برنامهتو سایت بذارید.باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.