بازار بیرجند

این بازار در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. این بازار در طی دوران‌های متمادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و با گذشت ایام و گرمی داد و ستد، همچنان فعال بوده و هست.

بازار بیرجند دارای کوچه‌هایی تنگ و در پاره‌ای از اماکن آن معماری سنتی قدیمی است که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.

همچنین این بازار دارای کاروانسراهای قدیمی است. به طوری که سابقه این کاروانسراها به بیش از 300 سال پیش می‌رسد. این کاروانسراها غالبا دفاتر کار تجار و انبار کالا و مرکز خرید و فروش کالا بوده است.

همجواری این بازار با مرزهای کشورهای پاکستان، افغانستان و حتی هندوستان آن دوران باعث تبدیل شدن این بازار به بازار شاخص منطقه و شرق کشور شده است.

در آن دوران بازرگانان هندی به بیرجند می‌آمدند و ادویه هندی را وارد بازار بیرجند می‌کردند و سالیان سال در بازار بیرجند اشتغال به کار داشتند.

این بازار در قدیم الایام عرصه خرید و فروش فرآورده‌های محلی مانند زعفران، گلیم، گیوه، گندم، جو، عدس، لوبیا، نخود، کتیرا و انقوزه، ترنجبین، قارچ، توت خشک، برگه هلو و زردآلو بوده است.

بازار بیرجند در سال‌های اخیر جنب و جوش بیشتری یافته و حوزه وسیعتری را پیدا کرده است. شهر بیرجند علاوه بر بازار قدیوی، دارای چندین بازار دیگر نیز است، از جمله:

  • بازار سادسی: ورودی شرقی آن واقع در میدان امام و ضلع غربی آن متصل به بازار سرپوش.
  • بازار سرپوش: واقع در بین دو بازار سادسی و ملک.
  • بازار ملک: از قدیمی ترین بازارهای بیرجند است. از سمت شرق متصل به بازار سرپوش و از سمت غرب منتهی به سه راه اسدی.
  • بازار چهکندی‌ها: واقع در سه راه اسدی. در این بازارها انواع پارچه، پوشاک، مواد خوراکی ، لوازم خانگی، فرش، سوغات بیرجند و … به فروش می‌رسد
1 نظر
  1. حسن خادمی می‌گوید

    مطلب شما بسیار جالب است به خصوص در مورد بازرگانان هندی در بیرجند. لطفا اگر امکان دارد بفرمایید در مورد حظور تجار هندی در بیرجند از چه کتابی استفاده کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.