برج خلار، سپیدان

برج خلار مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان سپیدان، بخش همایجان، دهستان همایجان، روی ارتفاعات گلبهاری مشرف بر روستای خلار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این برج 4 گوش به ارتفاع 4 متر و قطر 3 متر دارای 3 طبقه بوده که کاربردی نظامی داشته است. طبقه اول تامین مهمات و خوراک و پوشاک،طبقه دوم تامین نیروهای کمکی تفنگ دار و طبقه سوم که آتش خانه نام داشته است. این بنا بقایای قلعه ای قدیمی است که پس از حمله افغانها ساخته شده است.

 

 

۷ نظرات
  1. نیکتا می‌گوید

    کتاب ارزشمند فرهنگ گویش خلّاری، از خانم دکتر فاطمه مرادی، در سال ۱۳۹۶،از سوی انتشارات « کاکتوس»تهران چا\ شده و بسیار ارزشمند و محققانه نوشته شده.

  2. محمد ایزدی می‌گوید

    خلار یک روستای پهناوروتاریخی و با فرهنگ غنی ایرانی وبا ناب ترین گویش درمیان اقوام فارسی زبان هست که بدلیل وجود درراه فرعی کمتر مورد توجه قرار گرفته ، از جمله دلایل اثبات این حرف وجود چهار برج که در دفاع حماسی از خاک وطن دربرابر حجوم بیگانگان افغان دردوران صفوی استفاده شده ، وجود دوگورستان قدیمی وچند استودان دراطراف ان،کشت یازده گونه انگور درجه یک ، طبیعت بکر ودست نخورده وچند چشمه ،حفظ اصالت و گویش به زبان فارسی اصیل ،تقدیم هفت شهید به کشور برای دفاع از خاک وطن و….هست که امیدوار هستیم مسؤلین ،این روستا را درکانون توجه خود قرار دهند تا شاید از مهاجرت روزافزون اهالی محترم این روستا به شهر های بزرگ کاسته شود
    باتشکر هفدهم مهر نودوپنج

  3. محمدرضا خلاری می‌گوید

    زنده باد خلار جاوید باد خلار

  4. ghadir rezaei می‌گوید

    برای معرفی کردن خلار بهتراست ازعکسهای دیدنی ازمناظرطبیعی وچشمه ها وآثار باستانی خلار در سایتتان استفاده کنید باتشکر قدیر رضایی خلاری

  5. مریم می‌گوید

    من هم خلاری هستم و افتخار می کنم. اما متاسفانه باید بگویم که در حق این روستا اجحاف شده و آن طور که باید به مردم ایران زمین شناسانده نشده است و در مورد آثار آن و محصولات زراعی دیم آن چندان تلاش نشده است. به امید پیروزی و همدلی خلاری ها برای پیشرفت و احقاق حق خود.

  6. احمد می‌گوید

    زنده باد خلار و خلاریها
    جاوید خلار

  7. فاطمه می‌گوید

    من خودم خلاری ام و افتخار میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.