برج نقاره‌ خانه، رى

برج نقاره‌خانه یا برج یزید، در ناحیه شمالی امین آباد شهر ری و بر بالای کوه ری قرار دارد. این برج آجری که ارتفاع آن به سه متر می‌رسد، در حدود ۱۰۰۰ سال پیش به دست شخصی به نام «بزرگ امید» جهت استفاده شخصی ساخته شد. به گفته برخی پژوهشگران ممکن است این مکان مقبره یکی از شاهان سلجوقی باشد. این برج دارای هشت ترک است که سبب زیبایی و استحکام آن شده است‌.

در بیشتر آثار، این بنا را مربوط به دوره سلجوقیان ذکر کرده‌اند ولی در کتاب سیاست‌نامه طبق توضیح مؤلف مربوط به دوره دیلمیان است: در زمان فخرالدوله "گبری بود توانگر که او را بوزرجمید دیرو گفتندی و بر کوه طبرک ستودانی کرد از جهت خویش و امروز برجایست و اکنون آن را ’ دیده سپاه سالاران ‘ همی خوانند … بزرجمید بسیار رنج کشید و زر هزینه کرد تا آن ستودان بدو پوشش بر سر آن کوه تمام کرد، و مردی بود که محتسبی کردی، نام او بآ خرآسان، آن روز که آن ستودان تمام شد به بهانه برآنجا شد و بانگ نماز بلند بکرد، ستودان باطل گشت بعد از آن ستودان را ’ دیده سپاه سالاران ‘ نام کردند.» این بنا در حال حاضر بازسازی شده است. از بالای این برج منظرۀ بسیار زیبای دشت وسیعی پیداست همچنین گنبد و بارگاه حضرت عبدالعظیم و … نمایان است.

برج نقاره‌خانه دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ است ونمای آن تزیینات آجرکاری به همراه قوس‌های جناغی تزیینی دارد واز نظر قدمت متعلق به دوره سلجوقیان (حدود 800 سال پیش )است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.