تالاب عینک، رشت

نام انگلیسی:  Eynak wetland    

نام فارسی :  تالاب عینک 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تالاب عینک در موقعیت جغرافیایی N371622 E493317 در استان گیلان واقع است. تالاب عینک  در حاشیهٔ پارک دانشجو، در غرب شهرستان رشت  واقع است و از نظر مساحت، دومین تالاب بزرگ استان گیلان محسوب می شود. تالاب گستره غربی شرقی دارد و طول آن در حدود 2.6 کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت 260 متر است.  این تالاب به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود. این تالاب از مناطق مهم گردشگری شهر رشت محسوب می‌شود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است. در مرداب عینک حدود ۲ تن ماهی کپور و ماهی آزاد پرورشی وجود دارد.

 

شرایط تالاب عینک نسبت به تالاب های دیگر استان گیلان اندکی خاص می باشد از آن لحاظ که این تالاب در داخل شهر قرار گرفته و از طرفی در این سالها شاهد افزایش بی سابقه جمعیت در شهر رشت بوده ایم و این حجم انبوه جمعیت،موجب گردیده تا به نسبت تالاب های دیگر، این تالاب با مشکلات عدیده تری دست و پنجه نرم کند که از آن جمله می توان به ساخت و سازهای بیشمار در حریم تالاب،ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به داخل تالاب و تولید زباله توسط شهرنشینان اشاره کرد تا جایی که بخش هایی از تالاب را لوازم منزل و املاح و مصالحی اشغال کرده که به دلیل تخریب خانه های مسکونی به داخل تالاب رها شده و اینها دلایل خشک شدن بخش هایی از تالاب است.

 

به علاوه همه ی اینها، مرگ و میر گسترده ماهیان در این تالاب دیده شده که دلیل آن، انفجار جمعیتی سرخس آزولا در پهنه ی این تالاب می باشد. در این سالها به خصوص در تالاب های استان گیلان و مازندران گسترش روزافزون این سرخس بر پهنه های آبی مشاهده شده، این سرخس سازگار و سریع الرشد، با اشغال لایه ی سطحی آب، مانع از ورود اکسیژن و نور خورشید به لایه های زیرین می شود و رفته رفته با مرگ آبزیان و فیتوپلانکتون ها و موجودات داخل آب، مرگ یه اکوسیستم آبی نیز رقم می خورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.