تالاب چم شور، اسدآباد

نام انگلیسی:  Chamshour wetland    

نام فارسی :   تالاب چم شور

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تالاب چم شور در 25 کیلومتری شرق اسدآباد در موقعیت جغرافیایی N344311 E481625 در استان همدان واقع است. وسعت تالاب متغیر و از صفر تا 500 هکتار نوسان دارد. ارتفاع تالاب چم شور 1900 متر از سطح دریا است و اراضی آن متعلق به دولت است. این تالاب از طریق جاده آسفالته اسدآباد به وردآورد قابل دسترسی است.

 

آب و هوا

آب و هوای منطقه در زمستان سرد و برودت هوا تا 30 درجه زیر صفر می رسد و در تابستان معتدل و گرما تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد. بیشتر مواقع از فصول پاییز و زمستان منطقه یخبندان و تالاب یخ زده است. تالاب چم شور فصلی است و از تجمع آب های بارندگی و ذوب برف حوزه آبخیز تشکیل می شود. بستر آن گلی است و در فصل تابستان خشک می شود. آب گیری تالاب از اوایل پاییز شروع می شود و در فصل پر آبی که زمستان است عمق آن گاهی تا 1 متر هم می رسد. در تابستان برکه های بسیار کم وسعت (حدود چند متر مربع) از آن باقی می ماند که فقط کف آن ها خیس است ولی آبی ندارند. مزه آب چم شور شیرین است، ولی شوری آن کمی بیشتر از آب های معمولی است و به همین دلیل به آن چم شور اطلاق می شود ولی در تقسیم بندی آب های شیرین قرار میگیرد. این تالاب فاقد رودخانه دایمی است.

 

کاربری تالاب

از آب تالاب در کشاورزی استفاده می شود. زمین های کشاورزی پایین دست کما بیش از آب تالاب استفاده می کنند و همین امر در خشک شدن آن موثر است.  زمین های اطراف تالاب به صورت مرتع بوده و محل چرای دام روستاییان است. علاوه بر آن کشاورزی دیم نیز در اطراف تالاب رواج دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان متفاوتی است به همین دلیل بعضا مورد استفده شکاچیان نیز قرار می گیرد.

 

ارزش اقتصادی تالاب

وجود تالاب چم شور در این منطقه که موجب تجمع هرزآبهای بارندگی و آب های سطحی و جاری می شود، اولا از بروز سیلابها جلوگیری می کند و ثانیا زیستگاه مناسبی برای پرندگان است. از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین های کشاورزی اطراف را تامین می کند. این تالاب فاقد درجه حفاظتی از سازمان محیط زیست است و تنها قوانین و مقررات عادی شکار و صید در آن اجرا می شود. در اطراف تالاب هیچ گونه امکانات تحقیقاتی و آموزشی وجود ندارد. تنها تعداد پرندگان تالاب در زمستان شمارش می شوند.

 

تهدیدات

عمده ترین تهدید تالاب خشک شدن آن در تابستان است که موجب از بین رفتن آبزیان و کوچ سایر جانوران از منطقه می شود. احداث کارگاه های صنعتی در آینده بر تهدیدات تالاب خواهد افزود

 

پوشش گیاهی

گیاه غالب تالاب Alloropus است که تمام سطح بستر و اطراف تالاب را پوشانده و حالت چمنی به منطقه داده است. در برکه های کوچک گیاهانی نظیر لویی، به مقدار کم نی Phragmities و سایر گیاهان تیره Gramineae دیده میشود.

 

حیات وحش

جانوران تالاب شامل مهره داران و بی مهرگان است. از مهره داران رده غالب در منطقه پرندگان هستند که پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشکزی در اطراف تالاب فراوان هستند. از جانوران تالاب می توان به موارد زیر اشاره کرد: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی ناتریکس، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک، انواع کرم و…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.