تالاب کلا (کلا استیل)، نکا

نام فارسی :    تالاب کلا (کلا استیل)

نام انگلیسی:  Kola wetland

موقعیت جغرافیایی

تالاب کلا در موقعیت جغرافیایی N362839 E534946 در استان مازندران واقع است. این تالاب طبیعی در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا در شرق روستای کلا (Kola) واقع شده است. طول تالاب در حدود ۲۲۰ متر و عرض آن ۱۳۰ متر است. آب تالاب از ریزش های جوی و ذوب برفهای ارتفاعات بالادست آن همچنین چندین چشمه تامین می شود. این تالاب در ارتفاعات هزار جریب استان مازندران واقع شده است.

روستای کلا از سه مسیر قابل دسترس است. یکی از سمت شهرستان نکاء که تا سال ۱۳۸۵ حدود ۴۰ کیلوکتر آن جاده آسفالت و ۵۰ کیلومتر دیگر تا روستا جاده شنی بوده است و به ترتیب از روستاهای زرندین، کلا رودبار، لائی، زروم و پایین زنگت می گذرد. این مسیر بهترین و راحت ترین مسیر ممکن برای رسیدن به این روستا است. مسیر دوم از سمت شهرستان گلوگاه است. این مسیر به ترتیب از مناطق چشمه توسکا، بیشه بنه، سابق محله و ایدین می گذرد. مسیر سوم از سمت شهرستان دامغان در استان سمنان است که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته و توصیه نمی گردد. همان طور که گفته شد بهترین راه ارتباطی همان مسیر اول است. روستای کلا در بالای کوه کلا واقع شده است. ۵ کیلومتر انتهایی راه ارتباطی کلا مسیر پر پیچ و خم و گردنه ای موسوم به چم چمی است که به هنگام بارندگی به دلیل لغزندگی غیر قابل استفاده است. روستای کلا محصور میان کوه های کلا ، کوه کمر پشت ، کوه اندرک است. روستای کلا در ارتفاع ۱۵۸۰ متری از سطح دریا (معادل ۵۲۱۰ فوت) قرار دارد. آب و هوای روستا در تمامی ماه های سال سرد و مرطوب و مه آلود است. فقط در ماه های تیر و مرداد از هوای مطلوبی برخوردار است. در همین ماه ها است که بسیاری از مردم برای گذران تابستان و فرار از گرما به روستای کلا مسافرت می کنند تا از آب و هوای خنک آن بهره مند گردند.

منطقه هزارجریب با وسعت حدود ۴۹هزار هکتار واقع در جنوب شرقی شهرستان بهشهر و جنوب شهرستان گلوگاهدارای جاذبه های متنوع  جغرافیایی ، طبیعی و تاریخی و همچنین دارای تنوع پوششی، گیاهی و حیوانی فراوانی برخوردار است. خش هزارجریب منطقه‌ای است کوهستانی که در استانهای مازندران و گلستان در شمال ایران واقع است. به لحاظ تقسیمات کشوری این منطقه جزو حوزه‌های استحفاظیه شهرستانهای: نکا، بهشهر، گلوگاه و کردکوی است. این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوع و فراوانی نظیر درخت ممرز ، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس(راش)، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی ، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی می باشد وهمچنین دارای پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، اسفنج، و گونه های فراوانی از گونهای وحشی است.

۲ نظرات
  1. محمد مهدی دشت بزرگ می‌گوید

    سلام
    در ابتدا تشکر از بابت اطلاعت مفیدتون،لطف می‌کنید بیشتر در مورد مسیرسوم دامغان اطلاعات بدهید

  2. علی کافتری تازه ابادی می‌گوید

    با سلام …. تصاویر بیشتر شود جالبتر میشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.