تنگ براق، اقلید

نام انگلیسی:  Boragh canyon   

نام فارسی :  تنگ براق

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تنگ براق در موقعیت جغرافیایی N3037 E5203 در استان فارس واقع است. تنگ براق در شمال روستایى به همین نام در منطقهٔ کامفیروز، تقریباً روبروى آبشار مارگون قرار دارد. این تنگ، محل عبور یکى از شاخه‌هاى اصلى آب سد درودزن است. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است. تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است. این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدید آورده‌است. در قسمت بالای تنگ، بر روی کوه کتیبه ای به خط پهلوی حجاری شده است. ابعاد کتیبه 40/1 × 1 متر و مشتمل بر 16 سطر است که هر سطر آن 90 سانتی متر طول دارد. نبشته پهلوی ساسانی موجود در تنگ براقی بمسافت 207 کیلومتری شمال غربی پاسارگاد قرار دارد.نبشته مزبور بر تخته سنگی به ابعاد 1متر×40/1متر بوده مشتمل بر 16 سطر که هر سطر 90 سانتیمتر طول دارد و تخته سنگ در وسط تنگ براقی نزدیک دهانه صفه کوچک غار کم عمقی که در دل کوه پیشرفته است به پهلو قرار دارد.

 

این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است. منطقهٔ‌ مورد نظر به صورت دره‌اى عمیق و زیبا بین دیوارهاى صخره‌اى قرار دارد و قسمت انتهایى آن بن‌بست است. مجموعه آب‌هاى بالادست این منطقه با عبور از یک دشت، در شکافى عمیق سرازیر مى‌شود و آبشارى زیبا پدید مى‌آورد. در دیوارهٔ صخره سمت چپ تنگ، غارى زیبا پدید آمده است که منشأ آهکى دارد و از سقف آن، آب به صورت قطرات باران به کف غار مى‌ریزد. دیواره و سقف غار پوشیده از خزه است. تنگ براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. ارتباط شیراز با تنگ براق از سه طریق امکان‌پذیر است:


– از طریق منطقهٔ کامفیروز و با عبور از دشت کامفیروز و مناطق جنگلیِ امتداد جادهٔ‌ خاکی. منطقهٔ کامفیروز به دو بلوک کمهر و کاکان و سرحد چهاردانگه متصل مى‌شود. بعد از روستاى تنگ براق، جاده بن‌بست است. بخشى از راه آن سوى روستا به طرف تنگ، جادهٔ ماشین‌رو ندارد.
– از طریق جادهٔ سپیدان – کمهر و کاکان و چوبخله که راه ارتباطى مناسبى دارد.
– از طریق راه ارتباطى سرحد چهاردانگه که این جاده به شهرستان‌هاى اقلید، آباده و در نهایت به جادهٔ اصلى شیراز – اصفهان مرتبط مى‌شود. این مسیر امکان دسترسى شهرستان‌هاى شمالى و شمال شرقى فارس و استان‌هاى مجاور را به این منطقه میسر مى‌سازد.

 

در داخل تنگ براق به دلیل شیب تند و زمین ناهموار امکان برقرارى تأسیسات گردشگاهى متمرکز وجود ندارد. آبادى تنگ براق که راه دسترس به آن از دهستان سده مى‌گذرد، محلى مناسب براى جذب ایرانگردان است. این محل با جمعیتى اندک، ‌ داراى آب آشامیدنى (از طریق چشمه‌سارهاى محل) و قابل دسترسى مناسب است. بیشتر بازدیدکنندگان تنگ براق را مسافرانى از شهرهاى شیراز، آباده، اقلید و اصفهان تشکیل مى‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.