تنگ زرانگوش، دره شهر

تنگ زرانگوش، دره شهر، استان ایلام، تصاویر از فرهاد دستیاری
 

نام فارسی:  تنگ زرانگوش

نام انگلیسی: Zarangoush canyon

 

تنگ زرانگوش در موقعیت جغرافیایی N331214 E471216 در استان ایلام واقع است. این تنگ در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. در شمال و جنوب این تنگ، دره های دیگری نیز وجود دارد که از زرانگوش کوچکتر هستند. تنگ علیشروان در فاصله ۱ کیلومتری شمال زرانگوش از دیگر تنگ های منطقه است.

تنگ زرانگوش با قریب ۲ کیلومتر طول از نظر طبیعی و تاریخی در منطقه کم نظیر است. از نظر طبیعی و گردشگری، تنگ زرانگوش یکی از مهمترین جاذبه های شهرستان محسوب میشود. ارتفاع این تنگ در حدود ۵۰۰ متر است و در تمام فصول مخصوصا بهار و زمستان آب چشمه ها از میان تنگ جاری است. در گذشته و پیش از خشکسالی های سال های اخیر این تنگ از پوشش گیاهی و حجم بیشتری از درختان برخوردار بوده است اما در دوران خشکسالی بخش مهمی از پوشش گیاهی و زیبایی طبیعی تنگ از بین رفته است.

از نظر تاریخی این تنگ دارای دو اشکفت یا غار دو قلو است که یک مجموعه کامل از آثار تاریخی دوره قبل از اسلام را در خود جای داده است. دلالان و افراد سودجو به منظور دستیابی به گنج و آثار تاریخی گرانبهای این تنگ اقدام به تخریب محوطه های درون و بیرون این غارها کرده اند. جاذبه های تاریخی و طبیعی واقع در تنگه زرانگوش از طریق جاده ای خاکی در روستا قابل دسترسی است و گردشگران می توانند این آثار را مشاهده کنند.

دسترسی

روستای زرانگوش در ۲۱ کیلومتری شهرستان بدره و ۱۹ کیلومتری شهرستان دره شهر در استان ایلام واقع شده است.

بهترین زمان سفر

اوایل بهار تا اواسط تابستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.