تنگ مهریان

تنگ مهریان، یاسوج
نام فارسی: تنگ مهریان، یاسوج

نام انگلیسی: Mehrian valley

تنگ مهریان در موقعیت جغرافیایی N30 42 E51 34 در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. در مسیر جاده یاسوج به کاکان در سمت چپ جاده تنگه ای بسیار زیبا و سرسبز به نام تنگ مهریان(مهریون) قرار دارد که نهر خروشانی در آن جاریست. این نهر از قله های شرقی رشته کوه دنا سرچشمه میگیرد. عبور از تنگ مستلزم چندین بار عبور از آب نهر خواهد بود چرا که با چند متر پباده روی در هر سوی نهر، مسیر پیاده روی به صخره های مجاور نهر منتهی شده و ناگزیر به انتخاب سوی دیگر نهر برای پیاده روی خواهید بود. در فصلهای پر بارش آب نهر بیشتر از یک متر عمق داشته و عبور از آن با دشواری و خطراتی همراه خواهد بود. در این منطقه همچنین تنگه‌ی کوچک‌تری با نام دوآب وجود دارد که آب چشمه‌های رشته‌کوه دنا و چشمه‌های منطقه‌ی کاکان در آن به یکدیگر رسیده و یکپارچه می‌شوند.  در نزدیکی این تنگه، امامزاده‌ای به نام امامزاده شاه حسن قرار دارد

تنگه مهریان در زمستان به دلیل مسافت چند کیلومتری که با پیست اسکی کاکان بویراحمد دارد هم محل رفت و آمد علاقه مندان به اسکی است,این تنگه در این فصل همچنین شاهد تشکیل یخی بزرگ بر روی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن است که این توده یخ روز شصتم زمستان شکسته شده و روز هفتادم (حدود دهم اسفندماه) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فروریخته و مژده بهار می‌دهد.

آب زلال و شفاف رودخانه مهریان که بخشی از آن از چشمه‌های تنگ معروف به کبوتری است پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و رودخانه کارون در استان خوزستان می‌ریزد.

عبور از تنگه مستلزم چندین بار عبور از آب نهر خواهد بود چرا که با چند متر پیاده روی در هر سوی نهر، مسیر پیاده روی به صخره های مجاور نهر منتهی شده و ناگزیر به انتخاب سوی دیگر نهر برای پیاده روی خواهید بود و در ادامه به تنگ بسیار زیبایی به نام تنگ کبوتری می رسیم که عرض این تنگ به کمتر از ده متر می رسد.

فاصله تنگه با شهر یاسوج بسیار کم است، به همین دلیل بسیاری از اهالی شهر آخر هفته های خود را در کنار خانواده و دوستان در این تنگه می گذرانند. بنابراین اگه دوست دارید این تنگه را خلوت تر ببینید در صورت امکان بهتر است در اواسط هفته از آن دیدن کنید.

آبشار تنگه مهریان و صخره های اطرافش برای علاقه مندان به هیجان محیط خوبی را پدید آورده است. اطرف تنگه و نزدیک روستا می توان شالیزارهای متنوعی را دید که با رنگ های خود این طبیعت شگفت انگیز را زیباتر کرده اند.

پوشش گیاهی

درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی، بنه و باغات گردو در تنگ مهریان از ویژگی‌های این منطقه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.