تنگ گولم، گیلانغرب

تنگ گولم، گیلانغرب، استان کرمانشاه
نام فارسی: تنگ گولم

نام انگلیسی: Golam valley

تنگ گولم در موقعیت جغرافیایی N340458 E455021 ذز استان کرمانشاه واقع است. تنگ در اثر فرسایش رودخانه کنگاوش ایجاد شده که شامل آبشار و آبگیری زیبا است. تنگ گولم در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان گیلان غرب واقع است. دسترسی به این منطقه از طریق کیلومتر ۴ جاده ارتباطی این شهرستان به سومار، جاده فرعی خاکی سمت راست جاده به سمت سومار امکانپذیر است.

سرچشمه رودخانه کنگاوش، آب ها و سرچشمه هایی است که از قسمت میانی و غربی دشت ویژنان به سوی تنگ گولم ( ته نگ گوله م ) سرازیر می شود . این رودخانه را می توان رودخانه ای فصلی دانست. زیرا در سال های پر باران آب آن بسیار زیاد و در سال هایی که مقدار بارش کاهش می یابد آب آن بسیار کم می شود. آبشار زیبای تنگ گولم یا ( سه ر تاف) تقریباً در ابتدای شروع این رودخانه است. جهت جریان آب رودخانه به طرف کشور عراق است.

در تابستان آب کاهش چشمگیر یافته و گاه خشکیده می شود. مسیر نسبتاً طولانی رودخانه ارتفاعات گرمسیری شهرستان گیلانغرب با قلل متعدد که مراتع طوایف ایل کلهر است را می پیماید. این مسیر با بارش اولین باران پاییزی جلوه و منظره ای بسیار زیبا می یابد و تا آخر فروردین و اوایل اردیبهشت که فصل گرما آغاز می شود، طراوت و شادابی خاص خود را حفظ می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.