جزیره اسلامی (شاهی)

نام جزیره:  جزیره اسلامی (شاهی)

 

 

موقعیت جغرافیایی

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N305043 E452941 قرار دارد. جزیره اسلامی تنها جزیره مسکونی و آباد دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید و روستائیان این جزیره از راه خشکی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می کنند. در حال حاضر یک رشته جاده خاکی فرعی از جاده آسفالته تبریز-آذرشهر از کنار ایستگاه دام پروری خاصبان به سوی جزیره کشیده شده است. طول جزیره 24 و عرض آن 15 کیلومتر است. جزیره اسلامی منطقه ای است گرد شگری که در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله آن با تبریز حدود 70 کیلو متر است که از شهرستان ایلخچی می گذرد هفت روستای بزرگ و کوچک در آن موجود است که اهالی آن به زبان ترکی صحبت می کنند و بیشتر به کار کشاورزی اشتغال دارند.


وجود این جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره 54 چشمه دارد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیکان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می کنند.
در جزیره اسلامی هفت روستا به اسامی سرای، آق گنبد، گمیچی، تیمورلو، قبچاق، بوراچارلو و بهرام آباد (ورالو) با حدود 8 هزار نفر جمعیت وجود دارد. شغل عمده مردم آن کشاورزی، گله داری، باغداری و کار در کشتی های دریاچه است. محصولات عمده جزیره را غلات، حبوبات، صیفی جات و خشکبار تشکیل می دهند.
در این جزیره بنادر آق گنبد و گمیچی برای پهلو گرفتن کشتی های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه اسکله دارند. در حال حاضر از دو سوی جزیره اسلامی و ارومیه بزرگراه شهید کلانتری ساخته شده است؛ از طریق این بزرگراه، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم متصل شده اند. از نظر تقسیمات کشوری جزیره اسلامی تابع شهرستان شبستر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.