جشن گلاب‌ گیری

پیدایش گل سرخ از لحاظ تکامل گیاه‌شناسی به حدود ‪ ۵۰‬میلیون سال قبل نسبت داده می‌شود. گسترش این گیاه در مناطق مختلف آب و هوایی، واریته‌های متفاوت و متعدد از آن ایجاد کرده است. تعداد گونه‌های "رز" از ریشه "ورت" در "اوستا"، هزاران شمارگان و گل سرخ به صدها گونه متنوع تغییر ژنتیک یافته است.
در این میان، گل سرخ محمدی قمصر از گونه "‪ "DOMASK – rosE‬به دلیل شرایط ویژه اکولوژیک منطقه تغییر ساختار ژنتیک یافته و بهترین واریته گل محمدی را از حیث جنس، نوع و مقدار اسانس ایجاد کرده است. آثار وجود گل در منطقه از نقوش برجای مانده بر سفالینه‌های سیلک تا اشعار و سفرنامه‌های دانشمندان مختلف دیده می‌شود که جملگی بر وجود گل در قمصر تاکید کرده‌اند.
در این زمینه می‌توان از عالم شهیر" محمد محسن فیض کاشانی" که عمری را در قمصر سپری کرده و همچنین"شاردن"سیاح معروف فرانسوی در عصر شاه عباس و پس از آن " پولاک آلمانی " که در سفرنامه‌های خود به وجود گل در قمصر اشاره کرده‌اند، نام برد.  گلاب به عنوان ماده‌ای مقطر ، معطر و مقدس با کاربردهای گوناگون از دیرباز مورد توجه ساکنان منطقه بوده و طبق مستندات مختلف موجود نشان از سابقه‌ای کهن بویژه در قمصر دارد.
تاریخ تقطیر و گلابگیری به عنوان تکنیکی که هنوز کارآمدترین روش عصاره‌گیری است، به آیین باستانی "عید گلابی" بازمی‌گردد که امروزه در کاشان به "لتان" معروف است.
"ابوالقاسم عبدالله قاسانی" در سده هفتم هجری در کتابی که به معرفی انواع عطرها پرداخته، مطالب مبسوطی درباره گلابگیری با استفاده از دستگاهای تلفیقی "قرع، انبیق و قابله" بیان کرده است. خطه گل‌خیز قمصر کاشان وسیعترین و خوش رایحه‌ترین گلستان این سرزمین است. قمصر علاوه بر سابقه پرورش گل، اصیل‌ترین ، ظریف‌ترین و تکنیکی‌ترین روش تولید گلاب را به خود اختصاص داده است. یکی از منحصرترین شیوه گلابگیری اولیه در این بخش اسانس‌گیری به روش موسوم به "ترمذی" (تولید گلاب با غلظت بالا) است. از دیدگاه باستان شناختی و با زنده‌سازی و معاصر سازی می‌توان بیش از ‪ ۲۰۰‬نوع تکنیک در این روش را که در گذشته مرسوم بوده است، بار دیگر احیاء کرد.
اگرچه گلابگیری رایج امروزی، صنعتی ساده به حساب می‌آید و در اغلب نقاط سرزمین پهناور ایران نیز به‌ همین سبک انجام می‌شود، اما تهیه گلاب ناب مستلزم رعایت نکات زیادی است که در واقع نیاز به دانستن هنر گلابگیری دارد. شهر قمصر کاشان با قرارگرفتن در کنار شبکه ارتباطی اصلی کشور آزاد راه خلیج فارس و محور کاشان قمصر اصفهان می‌تواند یکی از محورهای گردشگری کشور باشد.
آیین‌های گل چینی و گلابگیری در قمصر و سایر نقاط گلخیز کاشان هرسال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد. در این ایام،اکثر مناطق گل محمدی و گلابگیری سنتی کاشان پذیرای گردشگران بی شمار است. شهر قمصر در فاصله ‪ ۳۰‬کیلومتری کاشان واقع شده است.
 

1 نظر
  1. […] ۳۰ آوریل ۲۰۱۲ … "ابوالقاسم عبدالله قاسانی" در سده هفتم هجری در کتابی که به معرفی انواع عطرها پرداخته، مطالب مبسوطی درباره گلابگیری با استفاده از دستگاهای تلفیقی "قرع، انبیق و قابله" بیان کرده است. خطه گل‌خیز قمصر کاشان وسیعترین و خوش رایحه‌ترین گلستان این سرزمین است. قمصر علاوه بر سابقه پرورش گل، اصیل‌ترین …https://www.irandeserts.com/article/%D8%AC%D8%B4%D9%86-%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C-%DA%AF%DB%8… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.