جکوی انگشت دراز نیکولسکی

نام علمی : Cyrtopodion longipes

نام انگلیسی : nikolsky's long toed gecko   

نام فارسی: جکوی انگشت دراز نیکولسکی

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای زیر چانه ای مشخص و معمولاً در تماس با فلس چانه ای؛ برآمدگی های زیر رانی وجود دارند؛ نرها با ردیفهای پیوسته از منافذ رانی و پیش مخرجی؛ ردیفی از 26 تا 30 برآمدگی در امتداد ستون مهره ای از پشت سر تا تراز مخرجی؛ 32 تا 38 منفذ رانی و پیش مخرجی (کلاً در هر دو طرف) در نرها؛ اولین جفت فلسهای زیر چانه ای در تماس با هم شکاف کوچکی را تشکیل می دهند ( کمتر از 10% اندازه فلس زیر چانه ای ) یا توسط یک یا دو فلس گلویی جدا شده اند؛ 27 تا 36 فلس شکمی در عرض ناحیه میانی شکم؛ 12 تا 16 فلس ما بین چشمها بر روی سر.
رنگ آمیزی: سطح رویی خاکستری روشن؛ پشت با 5 تا 6 نوار عرضی تیره؛ دم با 8 تا 10 نوار تیره؛ اندامهای حرکتی با 6 تا 9 نوار تیره؛ ناحیه شکمی سفید بدون آثار تیره.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی خشک، در تپه ها یا دامنه های سنگلاخی، دشتهای باز، غارها، بناهای گلی یا آجری، بدون پوشش گیاهی یا بوته های بسیار اندک و پراکنده.
 

عادات و رفتار: شبها روی دیوارها یا کناره سنگها و صخره ها فعالند، در مکانهای تاریک نظیر سردابها، غارها، زیر زمینها و غیره در طول روز یا شب دیده می شوند؛ در زیر سنگها، ‌لای سنگها یا صخره ها، شکاف دیوارها یا آجرها مخفی می شوند؛ از حشرات مختلف و گاهی عنکبوتها تغذیه می کنند.
 

پراکندگی جهانی: ایران، افغانستان، ‌ترکمنستان، ‌ازبکستان.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 61 میلیمتر دم 75 میلیمتر.
 

ملاحظات: کلیه توضیحات ارائه شده مربوط به زیر گونه C.l.longipes بوده که در ایران این زیر گونه پراکندگی دارد، و محل نمونه تیپیک آن از ایران، نهبندان واقع در استان خراسان می باشد. احتمال وجود زیر گونه C.l.microlepis نیز در مرزهای شرقی ایران گزارش شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.