جکوی انگشت کج خزری

نام علمی : cyrtopodion caspium

نام انگلیسی : caspian bent toed gecko   

نام فارسی: جکوی انگشت کج خزری

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای زیر چانه ای مشخص، که اولین جفت آنها از عرض با هم در تماس هستند؛ برآمدگیهای زیر رانی وجود دارند؛ نرها با 23 تا 31 ردیف پیوسته منافذ رانی و پیش مخرجی (کلاً در هر دو طرف)؛ 19 تا 23 برآمدگی تیغه دار و نوک تیز در امتداد ستون مهره ای از پشت سر تا تراز مخرج.
رنگ آمیزی: پشت خاکستری یا قهوه ای با نوارهای عرضی تیره، اغلب نا مشخص یا بریده مایل به نقطه ای، پنج نوار روی بدن، که اولی روی گردن است؛ 11 تا 12 نوار روی دم؛ قسمت فوقانی سر مایل به قهوه ای با نقاط تیره نا مشخص؛ پوزه اغلب با 3 رگه تیره در هر طرف، که از چشم تا لب امتداد دارند؛ شکم سفید.
 

زیستگاه: نواحی نیمه بیابانی و کوهستانی یا خزری، در دشتهای باز و مسطح، دیواره ها و صخره ها، سراشیبی های تند، خرابه ها و خانه ها، با پوشش گیاهی اندک.
 

عادات و رفتار: شبها و گاهی در روزهای ابری یا در مکانهای سایه دار تاریک دیده می شوند؛ روز در شکاف صخره ها،‌ حفره پستانداران و خزندگان، زیر سنگها یا چسبیده به دیوارها می گذرانند؛ از حشرات بویژه قاب بالها و راست بالان تغذیه می کنند؛ طبق گزارشها احتمالاً اردیبهشت یا خرداد تخمریزی کرده و در مرداد یا شهریور نوزادها از تخم خارج می شوند.
 

پراکندگی جهانی: ایران تا قزاقستان، افغانستان،‌ جزایر دریای خزر، آذربایجان و ناحیه قفقاز.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 75 میلیمتر دم 93 میلیمتر.
 

ملاحظات: توضیحات ارائه شده مربوط به زیر گونه C.c.caspium است که در ایران این زیر گونه پراکندگی دارد. دومین زیر گونه C.c.insularis، فقط از محل نمونه تیپیک آن که جزیره ای واقع در دریای خزر می باشد، گزارش شده است. محل نمونه تیپیک زیر گونه C.c.caspium از باکو واقع در جمهوری آذربایجان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.