جکوی سنگی بلوچی

نام علمی : bunopus tuberculatus

نام انگلیسی : baluch rock gecko  

نام فارسی : جکوی سنگی بلوچی

 

 

پراکندگی

مشخصات: فاقد فلس زیر چانه ای؛ شکم پوشیده از فلس های کوچک، صاف، کمی مدور، نیمه نیمه رویهم قرار گرفته اند؛ فلسهای زیر مردمی کوچک و تیغه دار؛ منافذ پیش مخرجی مشخص تنها در نرها دیده می شود.
رنگ آمیزی: پشت حنایی، با با پنج یا شش (بندرت هفت یا هشت) نوار عرضی شکلاتی – قهوه ای کم و بیش مشخص که در برخی بالغها متمایل به لکه یا خال شده اند؛ یک لکه خمیده تیره کم و بیش مشخص روی ناحیه پس سری، اندامهای حرکتی عقبی دارای نوارهای عرضی یا خالهای قهوه ای، اندامهای حرکتی جلویی خادار، سطح شکمی سفید، ناحیه پهلویی زیری دم با خالهای قهوه ای.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی و نیمه بیابانی خشک، در دشتهای ماسه ای، ماسه ای آمیخته با سنگریزه، تپه های ماسه ای، با پوشش گیاهی علفی یا بوته ای.
 

عادات و رفتار: شبها فعالند، در طول روز هم گهگاهی دیده می شوند؛ در زیر سنگها، شکافها، حفره ها و لانه جوندگان، زیر اشیاء دور ریخته شده و نیز درون خانه ها و طویله ها پنهان می شوند.زمستان خوابی با توجه به شرایط محلی از آبان تا بهمن متغیر است. از قاب بالان، مورچه ها، صد پایان کوچک و دیگر حشرات و عنکبوتیان تغذیه می کنند. فصل تخمگذاری نیز بسته به شرایط محلی متفاوت، ولی اکثراً از مرداد تا دی و 3 تا 7 تخم گزارش شده است.
 

پراکندگی جهانی: ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، عمان، اردن، سوریه و اسرائیل.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 56 میلیمتر دم 64 میلیمتر.
 

ملاحظات: منافذ پیش مخرجی در دو نمونه نر از خوزستان 10 تا 14 عدد، نمونه های جنوب شرقی ایران 6 تا 10 عدد و نمونه های استان فارس 6 تا 13 عدد گزارش شده است. محل نمونه تیپیک از ایران، نزدیک بمپور واقع در سیستان و بلوچستان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.