جکوی پلنگی غربی

نام علمی : eublepharis angramainyu

نام انگلیسی : western leopard gecko

نام فارسی : جکوی پلنگی غربی

 

 

پراکندگی

مشخصات: 11 تا 17 منفذ پیش مخرجی؛ اولین فلس لب پایین معمولاً در تماس با سپر زیر چانه ای؛ صفحه‌های زیر انگشتی صاف و بدون توبرکول؛ 41 تا 48 فلس حاشیه پلکی؛ فلس‌های شش وجهی شکم در 27 تا 38 ردیف طولی؛ 2 تا 3 ردیف عرضی فلس در سطح زیرین هر حلقه دم.
رنگ آمیزی: بالغ‌ها با نوار ممتد میانی پشتی روشن با حاشیه سیاه از پشت سر تا قاعده دم؛ لکه‌های تیره پهلویی پشتی طولی با لکه‌های عرضی تلاقی پیدا می کنند؛ ناحیه سر با یک طرح شبکه ای تیره و روشن؛ اندامهای حرکتی با نقاط تیره متعدد؛ دم با آثار نا منظم تیره عرضی؛ ناحیه شکمی خرکایی روشن؛ جوانها سه نوار تیره عرضی و پهن در سرتاسر پشت دارند.
 

زیستگاه: نواحی نیمه بیابانی گرم، کوهپایه‌ها در تپه‌های سنگلاخی رسوبی گچی یا آهکی و خرابه‌ها، با پوشش گیاهی بسیار اندک.
 

عادات و رفتار: فعالیت در شب؛ اغلب در حفره‌ها، شکافها و لانه جوندگان، روزها و فصول سرد را سپری می کنند؛ هنگام احساس خطر بوسیله دستها و پاها خود را بالا می برند؛ توانایی قطع دم را دارند، که پس از مدتی ترمیم می شود؛ از حشرات، عنکبوتیان و گاهی مارها و سوسمارهای کوچک تغذیه می کنند؛ تخمگذاری بیشتر در اردیبهشت تا تیر ماه ولی در فروردین تا آبان نیز مشاهده شده است.
 

پراکندگی جهانی: ایران، عراق، ترکیه، سوره.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 165 میلیمتر دم 100 میلیمتر.
 

ملاحظات: گونه E.ensafi که محل نمونه تیپیک آن از فکه واقع در 15 کیلومتری شمال اهواز در ایران می باشد، گونه Grismer (1989) مترادف E.angramainyu توصیف شد. محل نمونه تیپیک گونه E.angramainyu از ایران، استان خوزستان، بین مسجد سلیمان و بتوند می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.