جکوی کایزرلینگ

نام علمی : teratoscincus scincus

نام انگلیسی:  common skink gecko    

نام فارسی: ججکوی  کایزرلینگ 

 

 

پراکندگی

مشخصات: فلسهای مدور و بزرگ ناحیه پشت بعد از شانه ها امتداد می یابند، و این فلسها نیمه نیمه رویهم قرار گرفته اند؛ 28 تا 34 فلس اطراف ناحیه میانی بدن.
رنگ آمیزی: رنگ زمینه پشتی نقش دار با خاکستری روشن، زرد، نارنجی، سایه های مختلف قهوه ای؛ دو نوار طولی پهن قهوه ای تیره در زیر بدن، اما تا دم امتداد ندارند و بریده بریده اند؛ پهلوها و شکم مایل به صورتی تا سفید؛ جوانها زرد تیره تا نارنجی روشن با 4 تا 5 نوار عرضی دودی تا سیاه روی بدن که روی دم نیز همین نوارها را دارند.
 

زیستگاه: نواحی بیابانی و نیمه بیابانی خشک، در دشتهای ماسه ای، شنی و یا آمیخته با سنگریزه و نمکی، ‌با پوشش گیاهی اندک بوته ای و گیاهان کوچک.
 

عادات و رفتار: فعالیت در شب؛ در عمق حفره های 15 تا 40 سانتیمتری که خود حفر میکنند، مخفی می شوند و معمولاً دهانه حفره را بوسیله ماسه مسدود می کنند؛ از حشراتی نظیر قاب بالن، موریانه ها، بیدها و عنکبوتیان تغذیه می کنند. اغلب در اواسط بهار یا اواخر پاییز تخمگذاری می کنند ولی در مورد تخمگذاری آنها در تابستان نیز گزارشهایی وجود دارد.
 

پراکندگی جهانی: ایران تا قزاقستان، افغانستان تا چین، پاکستان، قطر، امارت، عمان.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 116 میلیمتر دم 76 میلیمتر.
 

ملاحظات: تمام نمونه های ایرانی گزارش شده متعلق به زیر گونه T.s.keyserlingii می باشند. و خصوصیات ذکر شده فوق مربوط به این زیر گونه اند. طبق نظر Szczerbak and Golubev (1986) گونه Teratoscincus zarudnyi مترادف زیر گونه T.s.keyserlingii است، Anderson (1999) نیز این امر را پذیرفته است. محل نمونه تیپیک زیر گونه T.s.keyserlingii از ایران، سر چاه واقع در استان خراسان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.