خانه شاه‌ یلانی، کاشان

خانه شاه یلانی مربوط به دوره قاجار – دوره پهلوی اول است و در کاشان، خیابان فاضل نراقی، مرکز محله درب باغ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محلهْ قبرستان درب‌باغ خانه شاه‌یلانی که قدمت آن به اواسط عصر قاجاری مربوط می‌شود، از جمله خانه‌های قدیمی کاشان است که دارای دو حیاط جدا از هم به عنوان حیاط اندرونی و حیاط بیرونی می‌باشند. مجموع خانه در دو طبقه و به صورت سه طرف ساخت اطراف دو حیاط شکل گرفته است. مهمترین فضا‌های معماری بنا شامل دو سرداب، شاه‌نشین، هشتی‌ورودی، ایوان تابستانی، ایوان زمستانی و یک باد‌گیر است. بیشترین تزئینات خانه به‌صورت قطار‌بندی و کاربندی به وسیلهْ نقاشی روی گچ در ایوان تابستانی به چشم می‌خورد.

۲ نظرات
  1. سحر می‌گوید

    سلام.من دانشجوی ترم۵ معماری هستم در کاشان.نیازمند یک سری اطلاعات مهم و کاربردی تر در مورد خانه راهب یا همون شاه یلانی هستم.از کسانی که این پیام رو میخونن خواشمندم که در این باب هر کمک و اطلاعاتی که دارن برای ایمیل من بفرسن.
    باتشکر
    s.babaeifar.arch@gmail.com
    من به کمک شما تا۴۸ساعته اینده نیازمندم…

  2. تقویان می‌گوید

    سلام من دانشجوی دانشگاه شهید رجایی (تهران)هستم و گروه ما در حال برداشت این خانه می باشد، اگر امکانش هست اطلاعات بیشتری از این خانه (شاه یلانی) می خواستم زیرا خانه در حال مرمت و قسمتهایی به طور کامل تغییر یافته اگر مقدور است اطلاعاتی کاملتر راجع به هر موضوعی که مربوط به این خانه است به این ایمیل ارسال کنید.
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.