خفاش جنگلی معمولی (خفاش نکتیول)

نام علمی : Nyctalus noctula

نام انگلیسی: Noctule   

نام فارسی: خفاش جنگلی معمولی (خفاش نکتیول)

 

 

پراکندگی

مشخصات: جثه نسبتاً بزرگ و موها کوتاهند. رنگ آنها در سطح پشتی و شکمی و تمام طول مو طلائی متمایل به قهوه‌ای است.

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 69 تا 82 میلی‌متر، دم 41 تا 59 میلی‌متر، ساعد 46 تا 55 میلی‌متر، وزن 17 تا 46 گرم.

 

زیستگاه: سوراخ درختان، خانه‌های چوبی، سورخ دیواراه، ساختمان‌های مرتفع واقع در مناطق جنگلی خزر، نمونه مشخصی از خفاش‌های درخت‌زی هستند. با مشاهده مدفوع آنها در زیر درختان می‌توان به محل زندگی آنها پی برد.

 

پراکندگی: در ایران وجود آن از مازندران و گیلان گزارش شده است.

پراکنش جهانی: اروپا، آسیا و شمال آفریقا.

 

عادات: قبل از غروب و گاهی صب ح0زود و اغلب در روشنایی روز در ارتفاع بالا (5 تا 25 متر) پرواز می‌کند. گاهی اوقات در ارتفاع 100متری به همراه پرستوها و چلچله‌ها نیز دیده می‌شود. پرواز مستقیم، سریع با چرخش‌های تند توأم است. در تمام فصول به صورت اجتماعی زندگی می‌کند. خواب زمستانی وجود دارد. بعضی از آنها مهاجرت‌های طولانی متجاوز از 2300 کیلومتر دارند.

 

غذا: از حشرات کوچک، پروانه، سوسک، مورچه بال‌دار و در موارد نادری از جوندگان کوچک تغذیه می‌کند. معمولاً در مناطق باز، تالاب‌ها و حواشی جنگل به شکار می‌پردازند.

 

تولید مثل: معمولاً در سوراخ درختان و ساختمان‌های متروکه داخل جنگل زاد و ولد می‌کند. جفت‌گیری در پاییز و یا بهار صورت می‌گیرد. مدت آبستنی 50 تا 70 روز است. یک تا دو و به ندرت سه بچه می‌زاید. نوزادان به مدت شش تا هفت هفته شیر می‌خورند. ماده‌ها و بچه‌ها معمولاً جدا از نرها زندگی می‌کنند. ماده‌ها گاهی اوقات از بچه‌های یکدیگر مراقبت می‌کنن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.