خفاش مقبره‌ ای شکم‌ برهنه

نام علمی : Taphozous nudiventris

نام انگلیسی: Naked-rumped Tomb Bat    

نام فارسی: خفاش مقبره‌ ای شکم‌ برهنه

 

 

پراکندگی

مشخصات: جثه‌ای بزرگ دارد و بعد از خفاش میوه‌خوار بزرگ‌ترین خفاش ایران است. پوزه کوتاه، گوش‌ها نسبتاً کوچک، گوشک کوتاه که در انتها پهن می‌شود. دم کوتاه است و پرده دمی نیمی از آن را می‌پوشاند. رنگ موهای پشت قهوه‌ای روشن با خال‌های سفید، موهای شکم کاملاً سفید است. قسمت‌های انتهایی پشت و شکم لخت و بی‌مو هستند.

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 80 تا 90 میلی‌متر، دم 28 تا 40 میلی‌متر، ساعد 74 تا 82 میلی‌متر.

 

زیستگاه: در زیستگاه‌های متفاوتی از مناطق جنگلی و مناطق به نسبت خشک زندگی می‌کند. اغلب در ساختمان‌های تاریک، غارها، شکاف سنگ‌ها و سوراخ درختان ساکن می‌شود.

 

پراکندگی: در ایران تا کنون از ورامین، ارومیه، خرمشهر و ماه‌شهر گزارش شده است. یک کلنی خفاش مقبره‌ای نیز اخیراً در دانشگاه زابل مشاهده گردید که احتمالاً از گونه شکم برهنه می‌باشد.

پراکنش جهانی: شمال و غرب آفریقا، غرب تا جنوب شرقی آسیا.

 

عادات: قبل از تاریک شدن هوا، با پرواز آرام در ارتفاع بالا (60 تا 90 متری از سطح زمین) پرواز می‌کند و با تاریک شدن هوا از ارتفاع خود می‌کاهد. مانورهای جالبی در هوا می‌دهد. در موقع استراحت بسیار فعال و پر سر و صدا است و با مهارت زیادی راه می‌رود. قادر است از دیوارهای عمودی و تخته‌سنگ‌ها بالا برود. احتمالاً خواب زمستانی ندارد، در فصل تابستان به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کند.

 

تولید مثل: در اوایل بهار یک بچه می‌زاید. تا هشت هفتگی که بچه‌ها مستقل شوند آنها را با خود حمل می‌کند. احتمالاً ماده‌ها در 9 ماهگی و نرها در 21 ماهگی قادر به تولیدمثل هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.