خفاش میوه‌ خوار

نام علمی : Rousettus aegyptiacus

نام انگلیسی:  Egyptian Rousette   

نام فارسی: خفاش میوه‌ خوار

 

 

پراکندگی

مشخصات: این خفاش بزرگ‌ترین خفاش ایران است. پوزه دراز، سر شبیه سگ، گوش‌ها بلند، بیضی شکل و فاقد گوشک، چشم‌ها درشت، دم کوتاه، پرده دمی بسیار کم رشد و به صورت یک حاشیه باریک است. موها متراکم،‌بلند و به طول سه سانتی‌متر، رنگ موها در پشت قهوه‌ای کم‌رنگ و زیر بدن روشن‌تر است.
 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 100 تا 150 میلی‌متر، دم 10 الی 18 میلی‌متر، ساعد 82 تا 99 میلی‌متر، وزن 80 تا 180 گرم.
 

زیستگاه: غارها، شکاف سنگ‌ها و شاخه درختان به خصوص درختان خرما و کُنار واقع در زیستگاه بلوچی و برخی دیگر از مناطق گرمسیری جنوب کشور.
 

پراکندگی: در ایران، مناطق ساحلی بلوچستان تا بوشهر، جهرم و جزیره قشم. در حال حاضر آخرین گزارش‌های مشاهده مربوط به غار چزن واقع در شهرستان چابهار، باغ کله‌قوچی و غار سیسان در جهرم، ‌باغ رمکان، باغ مسجد،‌ باغ کابلی و غار تورکان در جزیره قشم است که بیشترین آن مربوط به مشاهد حدود 50 خفاش در شهرستان جهرم می‌باشد.
پراکنش جهانی: شمال آفریقا، غرب آسیا تا ترکیه، شبه جزیره عربستان، پاکستان.
 

عادات: در اوایل غروب و گاهی در روشنایی روز شروع به پرواز می‌کنند. پروازشان مستقیم و شبیه پرواز کلاغ است. این خفاش‌ها به صورت منظم در یک منطقه مشاهده نمی‌شوند. به مجری که میوه‌ها تمام می‌شود محل را ترک می‌کنند. گاهی اوقات فاصله محل استراحت تا محل تغذیه به 15 کیلومتر می‌رسد. بال‌های بلند و باریک، آنها را قادر ساخته تا فواصل طولانی را طی نمایند. در جزیره قشم زمانی که خرماها می‌رسند، این خفاش‌ها بیشتر مشاهده می‌شوند. باغداران محلی برای جلوگیری از خسارت خفاش‌ها، خوش‌های خرما را با تورهای ماهی‌گیری می‌پوشانند. همه ساله تعدادی از این خفاش‌ها در تورها گرفتار شده و تلف می‌گردند.
 

غذا: از میوه‌هایی مانند کنار، خرما، انبه، موز، شهد و گرده گل‌ها تغذیه می‌کنند. معمولاً غذا را با استفاده از حس بویایی تشخیص می‌دهند. غالباً بخش‌های رسیده میوه را در دهان له کرده، شیره و قسمت‌های نرم آن را می‌خورند و تفاله و هسته آن را تُف می‌کنند. مدفوع این خفاش‌ها اکثر اوقات قرمز رنگ است. آنها در جستجوی غذا گاهی از شاخه درختان بالا می‌روند.
 

تولید مثل: محل زادآوری آنها در ایران مشخص نیست ولی با توجه به تورم پستان‌‌ها و بیضه‌ها و همچنین مشاهده بچه‌ها به احتمال زیاد در ایران تولیدمثل می‌کنند. در تمام فصول قادر به تولیدمثل هستند. ولی غالبتاً زمستان جفت‌گیری می‌کنند. مدت آبستنی 15 تا 16 هفته است و یک بچه می‌زایند. مادر چندین روز نوزاد را با خود حمل می‌کند ولی مدتی بعد آنها را در محل استراحت نگه می‌دارد. طول عمر این خفاش‌ها حدود 23 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.