خواص آب دریاچه پریشان

نام انگلیسی:  parishan (famour) wetland    

نام فارسی :  تالاب  پریشان (فامور) 

 

 

موقعیت جغرافیایی

خواص ظاهری آب
خواص ظاهری آب شامل منظره،رنگ،بو،مزه و شفافیت است.آب تالاب پریشان از فاصله دور سبز رنگ است که در جاهای عمیق تر متمایل به آبی رنگ می شود که خود به علت وجود گیاهان میکرو و ماکرو در آب تالاب می باشد.معمولاً تلاطم کمی در سطح آب دیده می شود.
آب تالاب پریشان بوی خاص ندارد و مزهای شیرین بوده و جزو تالاب های آب شیرین کشور می باشد.به ندرت در تابستان های گرم میزان املاح آن بالاتر از یک گرم در لیتر می رسد که به علت تبخیر زیاد در این فصل گرم سال است.
 

خواص فیزیکوشیمیایی آب
دما:طبق تحقیقات انجام شده(مولف 1381) درجه حرارت از حدود 4 درجه سانتیگراد در زمستان تا حدود 32 درجه سانتیگراد در تابستان دارای نوسان است و میانگین دمای سالانه 7/22 درجه سانتیگراد می باشد.
PH :یکی دیگر از فاکتورهای مهم زیستی است که میزان آن نشانگر تبادلات و فعل و انفعالات شیمیایی و بیولوژیکی محیط آبی است.میانگین سالانه PH در تالاب پریشان 83/8 اندازه گیری شده است.
اکسیژن محلول(D.O):اکسیزن محلول فاکتوری مهم در حیات آبزیان محسوب می شود و نیز شاخص نوع محیط آبی از نظر تولید و نیز بار آلودگی مواد آلی است.طبق اندازه گیری های صورت گرفته میانگین سالانه آن حدود mg/Lit 11/6 می باشد.
نیترات:یکی از نوترینتهای مهم و اساسی در محیط آبی و نیز موثر در تولید اولیه می باشد که معمولاً در محیط آب شیرین به حد مورد نیاز وجود دارد و محدودکننده تولید نیست.میانگین مقدار سالانه آن در تالاب پریشان mg/Lit 10 ×84/6 اندازه گیری شده است.فسفات:یکی دیگر از نوترینتهای اساسی در ساختار محیط های آبی و تولیدات اولیه اکوسیستم می باشد که معمولاً عامل محدودکننده غذایی تولید در آب های شیرین محسوب می شود.میانگین سالانه آن mg/Lit ²10×89/1 می باشد.


سایر فاکتورهای فیزیکوشیمیایی:
از دیگر فاکتورهای مهم سختی،بی کربنات،کربنات،کلر،EC،نیتریت و آمونیاک می باشد که همگی در درک شرایط محیط آبی و فعل و انفعالات شیمیایی و بیولوژیکی آن مهم و حائز اهمیت می باشد.
مقادیر این فاکتورها در آب تالاب پریشان در جدول ذیل آورده شده است.
جدول (4-1) میانگین مقادیر فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب در تالاب پریشان

 

1 نظر
  1. فروزان سرطاوی می‌گوید

    با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیار دوستان خود قرار داده اید.
    فقط باید ویرایش شده و جملات آن ها اصلاح گردد به صورتی که تداوم مطالب حفظ شود. البته آنچه عرض شد در مورد کلیه مطالب کتاب اکوسیستم تالاب پریشان است و ممکن است متن فوق ایرادی نداشته باشد.
    ممنون از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.