دره باغی، ماکو

   نام فارسی:  دره باغی

نام انگلیسی: Baghi valley

موقعیت جغرافیایی

دره باغی در موقعیت جغرافیایی N391623 E442844 در استان آذربایجان غربی واقع است. دره باغی در ۵ کیلومتری ماکو در روستای قلعه جوق و رودخانه زنگمار در بالادست خود از پس از سد بارون و در ادامه مسیر خود از میان دره باغی میگذرد. فاصله دریاچه سد از روستای قلعه جوق در حدود ۱۰ کیلومتر است، رودخانه زنگمار این مسیر را از میان دره های عمیق میپیماید تا نهایتا از میان مزارع روستای قلعه جوق عبور کرده و دره پایان میگیرد. رودخانه زنگمار از مهمترین عوامل موثر بر اقلیم منطقه ماکو به حساب می آید، این رودخانه از کوه های جنوبی دهستان بیه جیک سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی و گذر از دره ژرف و زیبای میان کوه قره داغ، بسوی شمال حرکت کرده و در نزدیکی روستای قلعه جوق با رودخانه قره سو مخلوط شده و بسوی ماکو، پلدشت، شمال آذربایجان و در نهایت رودخانه ارس حرکت می کند.

ابتدای ورودی دره مزارع روستاییان و درختان مختلف پوشیده شده است. با پیشروی به داخل دره، عرض دره کمتر شده و دره فضای بکرتری به خود میگیرد، از تراکم فلور گیاهی کاسته شده و شیب دیواره ها تندتر میشود. منطقه دره باغی به دلیل دارابودن شرایط منحصربفرد دارای پتانسیل برای ورزشهای قایقرانی در آبهای خروشان یا رفتینگ، پیاده روی، دره نوردی و سنگنوردی است.

 

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    با سلام ضمن تشکر از زحمات شما در خصوص معرفی منطقه زیبا و بکر دره باغی به استحضار می رساند روستای قلعه جوق از توابع شهرستان ماکو است نه پلدشت .
    با احترام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.