دره خزینه، پلدختر

دره خزینه، پلدختر
نام فارسی: دره خزینه

نام انگلیسی: Khazineh canyon

دره خزینه در موقعیت جغرافیایی   N 32 53 E 47 55در بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر و در استان لرستان فرار دارد. این دره در میانه‌ جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام است.

شباهت بسیار زیاد دره خزینه با در دره گرند کنیون در صحرای نوادا آمریکا و به خصوص به قسمت پیچ نعل اسبی باعث شهرت این دره در ایران شده است. در کف دره رودخانه سیمره جریان دارد. این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از بلندی‌های برف‌گیر شمال غربی ایران سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرستان‌های دره شهر و شیروان چرداول در محل پل گاومیشان به رودخانه کشکان می پیوندد و رود کرخه را تشکیل می دهد.. رود سیمره از به هم پیوستن دو رود گاماسیاب که از کوه گرین مابین الشتر در استان لرستان و نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد و رود قره سو که از کوه الوند سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از بخش هلیلان در ناحیه‌ای به نام کشکان (پل کشکان) به این رود می‌پیوندد.

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره محسوب می‌شود که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است. طول این پل ۱۱۲ متر و ارتفاع و عرض دهانه آن به ترتیب ۸۵ و ۸۰ متر است. پیش از این پل معلق مشگین‌شهر در استان اردبیل بلندترین پل ایران به شمار می‌رفت، ولی اکنون پل معلق دره خزینه با اختلاف ۵ متر ارتفاع، بلندترین پل معلق ایران است. این پل  از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده است. عدم وجود حفاظ، عرض کم و پوسیدگی ساختار چوبی و امکان شکستن چوب‌های سطح پل و … موجب ایجاد خطر برای گردشگران شده است.

پس از تصویت طرح ساخت سد کرخه دو، در جریان مطالعات و جانمایی اولیه بر روی رودخانه کرخه کشف یک گسل در منطقه، باعث توقف ساخت و ساز سد شد. . به منظور تعیین محل جدید، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی شروع شد. برای اینکه تردد و حمل و نقل این گروه مطالعاتی راحت‌تر صورت گیرد، یک‌طرف پل در لرستان و طرف دیگر آن به استان ایلام منتهی می‌شود که در سال ۸۲ این پل معلق توسط وزارت نیرو برای تردد و انتقال گروه مطالعاتی و کارکنان سد کرخه بر روی رودخانه‌ی سیمره احداث شد.در کنار پل معلق امکانات رفاهی و زیرساخت‌ های گردشگری فراهم نیست.

دسترسی

از شهرستان پل‌دختر وارد جاده اندیمشک شوید. پس از سپری کردن مسافت ۴۷ کیلومتر وارد روستای دره خزینه شده و از آن‌جا نیز پس از دو کیلومتر مسیر، به محل کارگاه سدسازی کرخه ۲ برسید. از این محل عبور کرده و پس از ۳ کیلومتر مسیر به بالای پل معلق می‌رسید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار و پاییز است.

1 نظر
  1. reza می‌گوید

    این پل را عده ای لاابالی با بریدن کابل تخریب کردند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.