دره ریجاب (ریژاو)، سرپل ذهاب

دره ریجاب (ریژاو)، سرپل ذهاب، استان کرمانشاه، تصاویر از حمزه ضیایی و مهدی سلطانی
نام فارسی:  دره ریجاب

نام انگلیسی: Rijab valley

دره ریجاب (ریژ او) در موقعیت جغرافیایی N342937 E455719 در استان کرمانشاه واقع است. دره ریجاب واقع در ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمانشاه به علت برخورداری از عوارض دیدنی متنوع و آثار تاریخی متعدد، از کانون های مهم گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود. کلمه ریجاب به زبان کردی “ریژاو” و از دو کلمه “ریژ + ئاو” تشکیل شده است که کلمه “ریژ” یعنی ریزش و کلمه “ئاو” به معنی آب و در لغت و ادبیات کردی به معنای جایی که آب فراوان از آن سرازیر می شود، به معنای ریزش آب و آبشار است و این وجه تسمیه به خاطر آب فراوانی است که در این منطقه وجود دارد.

این منطقه به علت وجود چشمه سارهای زلال و پرآب و رودخانه هلوند “الوند”( به معنای شیرین) از چشم اندازهای طبیعی نادر در غرب ایران برخوردار است، به طوری که این منابع طبیعی غنی، باعث اسکان اقوام و طوایف مختلف کرد(جاف، اورامی، گوران) شده است.

مظاهر و میراث های درخشان و باشکوه تاریخی همچون دیوار دفاعی یزدگردسوم(آخرین پادشاه ساسانی) و آتشگاه ریجاب که جای خود را به مسجد ریجاب داده است.به طوری که مسجد مزبور جزء اولین مساجد ساخته شده در ایران بوده که بانی آن عبدالله ابن عمر خطاب است.

قرارگرفتن ریجاب در حاشیه جاده شاهی(این جاده از همان ادوار باستان پایتخت های ایران باستان تیسفون- بابل را به شوش و تخت جشمید را به هم وصل کرده است) و گردنه پاطاق(دروازه غربی فلات ایران) مزید بر موقعیت مطلوب و مناسب طبیعی ریجاب که اهمیت استراتژی ریجاب را دو چندان کرده است.

چنانچه از تواریخ کهن همچون تاریخ ایران باستان از حسن پرنیا بر می آید، شاهان ساسانی در سفرهای شاهی و سیاسی خود بین پایتخت ها چند وقتی را در ریجاب اطراق می کرده اند.

همچنین آثار و ابینه کهن و باستانی در ریجاب حاکی از قدمت مسکونی و تاریخی ریجاب از همان ادوار باستان تا به امروز می باشد. در دوران اسلامی نیز با بنای مسجد ریجاب بالا در زمان دومین خلیفه راشدین تا دوران میانه و معاصر، سیر و روان و رو به پیشرفتی را در ریجاب می توان نظاره کرد.

جاذبه های گردشگری منطقه ریجاب کرمانشاه

یکی از جاذبه های طبیعی و مهم جلب مسافر و توریست در هر منطقه، شرایط توپوگرافی و وجود دامنه ها و ارتفاعات است. استان کرمانشاه، منطقه ای کوهستانی است و بخشی از سلسله جبال زاگرس قسمت عمده این استان را پوشانیده است.

کوه های دالاهو در غرب استان واقع شده و دارای پوشش جنگلی و مراتع سرسبز در دامنه و همچنین قله های برفگیر و چشمه سازهای متعدد می باشد و سرچشمه رودهای دایمی است. اما کوه های زیادی در منطقه ریجاب وجود داد که نام آن ها عبارتند از: کوه تلاش، یویا، کاوه باغچه، تاش خزی، مله سور، قله برزه، کچکی تلار، کل دره،قلاچنه احمد کشور.

تنها رودخانه ریجاب رودخانه الوند است این رودخانه از ارتفاعات سیاه دانه واقع در کوه های دالاهو سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیر پرپیچ و خم باغ های گردو وارد شهرهای مرزی سرپل ذهاب، قصرشیرین و سپس وارد کشور همسایه، عراق می شود.

این رودخانه در مسیر عبور خود همواره آبشارهای کوچک و بزرگی را ایجاد می کند که بزرگترین آبشار ناشی از آب رودخانه الوند در ابتدای دره هونه است که برای دیدن آن به علت وجود صخره های متعددی که در بین راه است، باید پیاده به آنجا رفت.

آبشار ریجاب یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد این منطقه است که در قسمت شمال غرب شهرک ریجاب واقع شده است و در شمار بلندترین آبشارهای ایران محسوب می شود.

در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می شود. در رو به روی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد. علاوه بر این، آبشارهای متعدد و موقت دیگری در داخل دره هونه دیده می شود.

از جمله پدیده های شگفت انگیز و شاهکارهای خلقت در منطقه ریجاب، غارهای متعددی است که در دل کوه ها، دره ها و در کنار سراب ها دیده می شود که معروف ترین آنها عبارتند از علارو، بان دولنه، کامرکان، کلاش ترکره، کوزه کوله، دوله قول، سه مران، داره رش، قمکه زوی صالک، مکره دزان، مری خلیل، مری سیاو، مری شتران، حاجی باو، مری تاوره، پل سلمانه، غار همه خان و غارنجمه الدین.

یکی دیگر از جلوه های زیبای طبیعت ریجاب، ساختار توپوگرافیک آن است، از آنجا که دره ها و چشم اندازهای آن حاوی جامع ترین جلوه های طبیعی هستند، آنها را می توان از عناصر مهم و جاذب توریستی این منطقه تلقی نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.