دره نی گاه، درود

دره نی گاه، دورود، استان لرستان، تصاویر از محمد عظیمی، وب سایت اشترانکوه
 

نام فارسی:  دره نی گاه

نام انگلیسی: Nigah valley

 

دره نی گاه (به دره نگار هم شماخته می شود) در موقعیت جغرافیایی N331940 E491040 در استان لرستان واقع است. در امتداد دریاچه گهر، رودخانه‌اى به نام سفید‌آب جریان دارد که پس از طى چند کیلومتر وارد یک درهٔ نیمه صخره‌اى با عرض تقربى ۵۰۰ متر مى‌شود. این تنگه باریک که رود سفید آب در قعر آن جارى است داراى دیواره‌هاى صخره‌اى بلندى است که فقط پیاده مى‌توان در آن راهپیمایى کرد.

در امتداد رودخانه انواع درختان میوه‌اى خودرو همچون گردو، انجیر، سیب، بادام، توت و… روییده‌اند. این دره‌ صخره‌اى به دره نی گاه معروف است و همراه با منطقه عمومى اشترانکوه و دریاچه گهر از سوى سازمان حفاظت محیط ‌زیست به عنوان منطقه حفاظت شده حیات‌وحش اعلام شده است. در امتداد تنگه تاپله به دریاچه گهر می رسیم که بعد از دریاچه تنگ نی گا بزرگ شروع می شود که تا بنار پنبه کار ادامه پیدا می کند. علت بزرگ نامیدن آن وسعت پهنای این قسمت از تنگه است. در شمال نی گا بزرگ اشترانکوه قرار دارد.

نی گاه کوچک نیز چون عرض از نی گا بزرگ بسیار کمتر است به این نام شهرت یافته است. این تنگ از بنارپنبه کار شروع می شود و تا روستای «تی» ادامه دارد. در شمال تنگ ارتفاعات زیبای پریز قرار دارد.

دسترسی

مسیر اول : کوهنوردانی که ازدریاچه گهر در حال برگشت میباشند و زمان کافی در اختیار دارند میتوانند پس از رسیدن به چشمه زیر پنبه کار از دره ای که در سمت چپ قرار دارد و رود گهر رود به آن سرازیر میشود وارد این دره شوند که البته ادامه کل مسیر تا انتهای دره با سنگ چین هایی مشخص گردیده و فقط نیاز به کمی دقت است. در مسیر پیمایش دره از چندین نقطه باید از رودخانه عبور کرد البته در اوایل فصل بهار به علت بارش های بهاری و بالا آمدن رودخانه ممکن است در بعضی از نقاط ،مسیر را آب در بر گرفته باشد وتا اواسط فصل بهار ممکن است به همین صورت باشد ،که باید مواظب جریان تند آب بود و مسیر را در نقاط یاد شده چند درجه ای تغیر داد. در انتها مسیر دره به روستای تی میرسد .که از آنجا به بعد می توان با وسایل نقلیه به شهر دورود حرکت کنید…برعکس همین مسیر هم برای پیمایش دره وجود دارد که باید بعد از رسیدن به شهر دورود با وسایل نقلیه ای که از میدان امام رضا(ع) (میدان مرکزی) به سمت روستای امام زاده پیرعبدالله و از آنجا به سمت روستای تی و ابتدای دره نی گاه میرسد حرکت کنند.و می توانند تا انتهای دره یا همان چشمه پای پنبه کار را پیمایش نمایند.و در صورت داشتن وقت کافی سری هم به دریاچه گهر زد.

مسیر دوم: این مسیر برای کسانی که قصد رفتن به دریاچه گهر را ندارند و قصد دارند که مستقیم وارد دره شوند.ابتدا باید از چشمه خرم که ابتدای مسیر دریاچه گهر است به سمت گردنه سلام گاه (گله چیر) که اطاقک و آنتن مخابراتی روی این گردنه نصب شده حرکت کنند که حدودا ۳۰ دقیقه بطول می انجامد.سپس از طریق سرازیری که از روی گردنه به سمت دره پر درختی از گردو حرکت کنند و وارد دره شوند که معروف به دره گردو است.بعد از رد کردن دره گردو که پوشش انبوه درختان آن گردو می باشد آبشاری قرار گرفته که باید قبل از رسیدن به آبشار از روی یال پایین کوهی که در سمت چپ قرار دارد به سمت دره حرکت کرد. و از آنجا موافق با جریان رود خانه که طول مسیر دره است و به سمت روستای تی میرسد حرکت کرد.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان پیمایش دره اواخر فصل بهار و تابستان می باشد. از ابتدا تا انتهای دره بدون احتساب استراحت حدود ۸الی ۹ ساعت زمان نیاز است. قبل از رفتن به سمت دره از شرایط دره توسط پاسگاه های محیط زیست که قبل از روستای تی و یا پاسگاه محیط زیست روستای درب آستانه ( ابتدای مسیر دریاچه گهر)آگاهی کامل پیدا کنید. از مسیرهای پا کوب شده و سنگ چین های مسیر حرکت کنید که وارد دره های فرعی و خطرناک نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.