دریاچه ترشاب، بردسیر

نام انگلیسی:  Torshab lake
نام فارسی :   دریاچه ترشاب
موقعیت جغرافیایی

دریاچه ترشاب در موقعیت جغرافیایی N2948 E5633 در استان کرمان واقع است. این دریاچه فصلی در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان بردسیر و در نزدیکی روستای ترشاب واقع شده است. روستای ترشاب از توابع بخش مرکزی، شهرستان بردسیر در استان کرمان قرار دارد. این دریاچه فصلی آب خود را از ذوب برفهای ارتفاعات و بخصوص رودخانه فصلی آب بخشا میگیرد و در فصول گرم سال خشک می شود. عمق آب آن به زحمت از ۵۰ سانتیمتر تجاوز میکند. و وسعت آن بسته به میزان آب گیری متفاوت است. آب آن شور و فاقد استفاده است.

بردسیر در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان ودر ۱۲۰ کیلومتری شرق سیرجان قرار دارد؛ مرکزاین شهرستان، شهر بردسیر و ۲ شهر دیگر آن گلزارو نگار است . آب و هوای بردسیر معتدل کوهستانی است که زمستانهای سرد و تابستان‌های ملایم دارد.

پوشش گیاهی

گیاه غالب تالاب نی Phragmites بوده و بیش از ۸۰ درصد سطح آن را پوشانده است که به صورت انبوه و متراکم قابل مشاهده است. در حواشی آن سازو Juncus و لویی Typha و در درون تالاب Ceratophlum و Potamogeton نیز دیده می شود. در زمین های اطراف تالاب تیره گندمیان فراوان است.

حیات وحش

بیشترین تنوع مربوط به پرندگان است که از جمله آنها در زمستان تیره اردک ها خصصا اردک سر سبز، از تیره حواصیل ها کم و بیش اگرت سفید و حواصیل خاکستری در آن دیده می شود. از پستانداران اطراف تالاب به ندرت گرگ و روباه دیده می شود.

1 نظر
  1. مهری می‌گوید

    با سلام
    بردسیر در تقریبا در جنوب غرب کرمان است نه در شمال شرق!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.