دریاچه شش پیر

 

نام انگلیسی :  Sheshpir lake    

نام فارسی :  دریاچه شش پیر 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه شش پیر در موقعیت جغرافیایی N301316 E520400 در استان فارس واقع است. دریاچه شش پیر، نامی است قدیمی برچشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می شود. این چشمه که در ۸ کیلومتری شمال شرقی روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد، از میان شکاف های کوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد.

 

حکایت چشمه شش پیر و دریاچه کوچک آن را به شش پیر طریقتی نسبت می دهند روزگاری در کنار این چشمه زندگی می کردند و در کنار همین رود جام حیات را سر کشیدند. چشمه بلندی که از شکاف کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و چندین متر جلوتر، به دریاچه شش پیر می ریزد. اما افسانه ها به همین جا ختم نمی شوند. مردم محلی معتقدند که دریاچه شش پیر مثل یک دهان بلعنده آب را می بلعد و فرو می برد. به همین دلیل، هیچ شناگری از این آب زنده بیرون نخواهد آمد.


درباره «شش پیر» چنین سخن آغاز کنیم که جذابیت و زیبایی آن باعث شده است که در فصل های بهار و تابستان افراد زیادی از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای گشت وگذار به این منطقه می آیند. آب «شش پیر» از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان می یابد و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود. رودخانه شش پیر پس از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود. قسمتی از آب های شش پیر بعد از گذر از بند انحرافی شهید طالبی کارخانه توربین برقی منطقه را به کار می اندازد.


حدود ۵۰۰ متری سرچشمه ۲ واحد پرورش ماهی از آب های شش پیر بهره مند شده و ماهی قزل آلا تولید می کند. از استفاده و بهره مندی های آب شش پیر که بگذریم مردم محلی منطقه از قدیم الایام شش پیر را مکانی مقدس می دانند که هر سال در وقتی معین به زیارت آن آمده و به نذر و نیاز می پردازند. در حدود ۲۰۰ متری چشمه، در دل کوه نوشته ای حکاکی شده است که حکایت از گذر و توجه پادشاهان سلسله قاجار از این طبیعت زیبا دارد. نام قدیمی این رودخانه رتین بوده و در دوره قاجاریه به شش پیر تغییر پیدا کرده است.

 

چشمه شش پیر در مسیر فرعی جاده شیراز-  سپیدان و دریاچه شش پیر قرار دارد و با سرازیر شدن از کوه، آبشار زیبایی را به وجود آورده است. برای دیدن این چشمه و دریاچه شش پیر باید به 8 کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان استان فارس بروید که به عبارتی در 60 کیلومتری شیراز قرار دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.