دریاچه قوچ (دو استخری )، رودهن

نام انگلیسی:  Ghooch Lake    

نام فارسی :  دریاچه قوچ 

 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه قوچ در موقعیت جغرافیایی N353556 E520412 در استان تهران واقع است. کوههای قره آغاج ( درخت سیاه ) و قله قوچ در قسمت جنوبی جاده فیروزکوه منطقه ای کاملا جدا شده از سایر ارتفاعات با شکوه البرز به حساب می آیند. از طریق جاده هراز به شهر دماوند و از آنجا با پی گرفتن ادامه جاده پس از دقایقی به دو راهی سلطان دره می رسید و از سمت راست (جنوب) وارد جاده خاکی می شوید که به سوی چشم انداز دشتهای وسیع دامنه سرسبز و خرم کوه قوچ به پیش می رود .

 

در اوایل فروردین ماه بر روی قله و دامنه های کوهستانی قوچ برفهایی از زمستان وجود دارد. البرز سپید پوش با ارتفاعاتی باشکوه در سمت شمال دیده می شود. پس از نیم ساعت حرکت با وسیله نقلیه به آبادی کوچک هاشمک در دره ای کاملا هموار می رسید . پس از کمی حرکت پیاده به سرچشمه آب بسیار گوارایی می رسید . از این نقطه مسیر را به سمت شرق تغییر داده ، به سوی تپه ماهور هایی به رنگهای سرخ و آبی حرکت می کنید. از ورای کوههای شمالی نوک قله دماوند باشکوه دیده می شود. در لابلای بوته های تازه شکفته رد پا و اثری از جانوران کوچک و بزرگ دیده می شود . یک ساعت کوهپیمایی آرام به سمت شرق ما را به دره ای سرسبز با درختان بید می رساند. این دره و ادامه آن به سمت جنوب در واقع دره اصلی قله قوچ به حساب می آید. خود را به کنار بیدزار رسانده ، به جویباری رسیده که در کف آن آب روان است. حدود نیم ساعت بعد به دریاچه کوچک و پس از نیم ساعت دیگر راهپیمایی ،از میان بوته زارهای بزرگ و کوچکی با درختان بید عبور کرده ، در پس یک سربالایی با شیب تند ناگهان خود را در مقابل دریاچه بزرگ دو استخری (قوچ ) می یابید .

دریاچه بزرگی در این قسمت از دره وجود دارد که در تابستان از آب ذخیره شده در آن برای آبیاری مزارع منطقه استفاده می گردد . دریاچه ای سبز رنگ که باد ، خردک موجهایی برآن پدید می آورد . هوای بسیار مطلوب و خنکی در منطقه جریان دارد و دور نمای قلل پوشیده از برف البرز به راستی از این نقطه تماشایی است .

 

دیگر راههای دستیابی به دریاچه :

1- شهر دماوند ، جاده فیروز کوه ، آئینه ورزان تا آبسرد جاده آسفالته سپس جاده خاکی، به سمت غرب آبادیهای مرانک، محمودیه ،آبزن .

2- شهر رودهن ،به سمت جنوب، جاده خاکی ، آبادیهای گل خندان ، خوروین ،عباس آباد ،زرآور،کاجان ،ارمیان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.