دریاچه قوچ گلی، تبریز

نام انگلیسی:  Ghoochgoli Lake    

نام فارسی :  دریاچه قوچ گلی 

 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه قوچ گلی داغی در موقعیت جغرافیایی N374419 E462949 در استان آذربایجان غربی واقع است. این دریاچه در نزدیکی روستای ثمرخزان در 30 کیلومتری تبریز در مسیر جاده میانه واقع شده است. از ثمر خزان جاده ای در جهت جنوب تا دریاچه قوچ گلی کشیده شده است که می توان آن را با ماشین طی نمود و کسانی که مایل به استفاده بیشتر از اوقات فراغت خود می باشند می توانند مسیر ثمر خزان تا دریاچه را پیاده طی نمایند که در حدود 3 ساعت راهپیمائی خواهد داشت . بدین ترتیب که مسیر جاده را در حدود 45 دقیقه ادامه می دهیم و پس از کم کردن حدود 100 متر ارتفاع به منطقه چمنزاری که رودخانه ای به نام حدیر چائی در آن جاری است می رسیم . در انتهای چمنزار و دره سمت چپ  ( دره ای که آب آن کم است ) چشمه آب سردی وجود دارد که می توان قمقمه ها را از آنجا پر نمود . مسیر از توی دره مرتباً به سمت جنوب ادامه پیدا می کند تا این که بعد از 2 ساعت به دریاچه قوچ گلی می رسیم که گویا محل آبشخور حیواناتی از قبیل قوچ و بز وحشی و کل بوده است که علت نامگذاری قله را می رساند . این دریاچه در قسمت شمال قله قرار گرفته است.

 

محیط آن 570 متر ، مساحت آن در حدود 24354 متر ، طول و عرض آن 180 متر و عمق آن در عمیق  ترین نقطه به 2 متر می رسد . آب آن شیرین و زلال است و از یخچالها و برفچالهای قسمتهای شمالی قله تغذیه می شود که در صورت نیاز بهترین مکان برای کمپ خواهد بود . اخیراً توسط هیئت کوهنوردی استان پناهگاهی در کنار دریاچه احداث گردیده است .

 

قله قوچ گلی داغ (کمال) به ارتفاع 3750 متر از سطح دریا بلندترین نقطه در سلسله جبال سهند می باشد و در بین کوهنوردان به کمال داغی شهرت دارد . این قله  در شمال روستای چیچکلو ، جنوب شرقی روستای مشهور لیقوان و درجنوب روستای ثمر خزان قرار گرفته است . متوسط بارش منطقه بین 400 الی 500 میلیمتر بوده که اکثراً در ماههای سرد سال و اوایل بهار به صورت برف در دامنه های آن انباشته می شود . رودخانه رفتوچای که یکی از سرچشمه های رودخانه قزل اوزن می باشد از این قله سرچشمه میگیرد . این رودخانه شعباتی چند از دشت شاه یوردی دریافت داشته و به سمت جنوب جاری می شود . رودخانه سعید آباد چائی از جبهه شمالی این کوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهای ثمر خزان متنق ایرانق و سعید آباد در نهایت به تلخه رود می ریزد حجم سالانه این رودخانه در حدود 67/9 میلیون متر مکعب می باشد . دامنه های شمالی قوچ گلی با شیبی ملایم و به وسیله کوههای یانوق داغ ( کوه سوخته ) به جلگه تبریز منتهی می گردد . این کوهها بین 500 الی 600 متر ارتفاع دارد و در بعضی از قسمتهای آن کشت گندم وجود هندوانه و نخود به صورت دیم رواج دارد . در جبهه شمالی سهند کوههای بویوک داغ ، لیقوان داغ ، برکت داغی ، دمیرچی داغ ، زری داغ ، الوان داغ ، موتال داغ  و قوچ گلی داغ واقع شده اند که مشرف به جلگه تبریز و بستان آباد می باشند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.