دریاچه پاسند

نام انگلیسی:  Pasand Lake    

نام فارسی :  دریاچه پاسند 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه پاسند در موقعیت جغرافیایی N363913 E533619 در استان گلستان واقع است. شهمیرزاد شهر کوچک و بسیار زیبایی است که در دره وسیعی قرار گرفته و از آب و هوای خوبی برخوردار است و باغهای متعددی در اطراف شهر به چشم می خورد. فاصله سمنان تا شهمیرزاد با وسیله نقلیه نیم ساعت است. مهدی شهر را پشت سر گذاشته به شهمیرزاد می رسید . از این نقطه در جاده های طولانی و خاکی رو به سوی شمال شرقی از شهر خارج شده ، از مناطق بسیار نادری عبور می کنید . دو طرف دره را رشته کوههای بلندی احاطه کرده است . پس از عبور از دهکده های صوفیان ،فولاد شهر و تلمادره ، بعد از ظهر به اورست می رسید .

 

این ده در دامنه کوهی مشرف به تمامی مناطقی که از آن عبور کردید قرار دارد و در واقع آخرین نقطه قبل از جنگل است . در اردیبهشت ماه چراگاهها سرسبزند و چشمه ساران جوشان و گله های بزرگ گوسفند در هر سو روان . شب را در دهکده کوهستانی به سر بردن بهتر است و صبح زود باید حرکت کرد به سوی شمال در امتداد دره ای که مشرف به دهکده است و به موازات آن به گردنه ختم می شود ادامه می دهید . پس از رسیدن بر روی گردنه از سوی دیگر آن سرازیر می شویم . رفته رفته جنگلهای انبوهی پدیدار می گردد. غرق در آواز پرندگان جنگلی ، مسیر را ادامه می دهید . گلریزان درختان از زیباییهای طبیعت است که به راههای جلوهای دیگر می بخشد. از کنار آبادی شیخ علی تنگه و رودخانه خیاربن عبور کرده، از گردنه دیگری در بالای آبادی خیاربن نیز میگذرید و از سوی دیگر آن سرازیر می شوید . با کم شدن درختان، شالیزار پدیدار می گردند. اندکی جلوتر ، پس از شش ساعت راهپیمایی به آبادی ملاخیل رسیده، شبی را در آن آبادی بگذرانید .

 

صبح زود حرکت بکنید. مجددا به پایین تر سرازیر شده در حالی که مه غلیظی جنگل را پوشانده و دید به حداقل می رسد، از کنار چند کلبه روستایی عبور کرده کمی بالاتر از کلبه ها به دهکده بسیار زیبای پاسند می رسیم . بتدریج می توانید برکه های زیبایی در سمت چپ مسیرمان که اطراف آن چراگاههای مناسبی برای گوسفندان است، ببینید. به سمت دریاچه ها پیش رفته، در محل مناسبی اطراق کنید. دیدار دریاچه کوچک پاسند درواقع نیمی از یک راهپیمایی پر افت و خیز است که ادامه این مسیر در صورت راهپیمایی با عبور از آبادیهای شیر کلا، لای تراش، گلوورد کوچک و بزرگ و گذر از گردنه چپی لار، پس از 7 ساعت راهپیمایی در نهایت شما را به شهرستان بهشهر می رساند و می توانید ضمن بازدید از دریاچه پاسند و گذراندن شبی زیبا در این نقطه در یک روز کامل به برنامه خود خاتمه دهیم.

 

راههای دیگر دستیابی به دریاچه :

شهرستان بهشهر ،جاده شوسه به سمت جنوب با عبور از آبادیهای محمد آباد، شیر کلا و پاسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.