دریاچه گهر، دورود

دریاچه گهر، دورود، استان لرستان، تصاویر از شهرام نعمت الهی، زبیح حسنوند
نام فارسی:  دریاچه گهر

نام انگلیسی: Gahar lake

دریاچه گهر در موقعیت جغرافیایی E491647 N331827 در استان لرستان واقع است. دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک درجناح غربی رشته اشترانکوه و در جنوب تنگه تاپاله وگردنه پنبه کال و جناح شمال شرقی کوه سرسبز، در یک منطقه عمومی حفاظت شده قراردارند. عمق تقربی گهربزرگ حدود ۳۰ متر مساحت ۱۰۰ هکتار است و طول دریاچه ۵/۲ کیلومتر از سطح دره را پوشانده است. دریاچه های گهر درطول سال مشتاقان زیادی را به سوی خود جلب می کند.این علاقمندان از راه های گوناگون خود را به کرانه های فیروز گهر می رسانند، که از جمله مهمترین این مسیرها راهی است که پس ازصعود به قله ۴۱۵۰ متری سن بران با فرود از طریق دهلیز علامت گذاری شده غربی آن با گذر از تنگناهای صخره ای برفچالی به دریاچه می رسد. این مسیر به خصوص به هنگام فرود از قله قدری مشکل است و پیدا کردن راه درست در آن دشوار به نظر می رسد، ولی از لطف دست یابی به دریاچه خالی نیست.

یکی دیگر از راه های رسیدن به این دریاچه ازطریق شهرستان درود و آبادی درب آستانه در جناح شمالی اشتر انکوه است. اخیراً نیز جاده ای که از آبادی درب آستانه به دریاچه می رود را گستره اش داده اند و این راه تا نزدیکی گردنه پنبه کال ادامه یافته است. این مسیر به دلیل دست یابی ساده تر و راه پیمایی جالب آن مورد توجه بسیاری علاقمندان می باشد. از جمله دیگر دیدنی های دره گهردریاچه کوچکترآن است که در قسمت جنوب و به فاصله نزدیکی به گهر بزرگ قراردارد و بیشتر به صورت نیمه با تلاقی می باشد.

دریاچه گهر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان و در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه که به نگین اشترانکوه معروف است یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی ایران به شمار می‌رود. این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن را ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.

دسترسی به این دریاچه از طریق شهر دورود نیز امکان‌پذیر است. از راه بریرورد در الیگودرز هم می‌توان به این دریاچه سفر کرد. البته مسیری که از الیگودرز به گهر می رسد زیباتر ولی مشکل‌تر است. کوهنوردانی که به قله های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولا برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه آهن تهران – خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند از قطار پیاده شد. گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که  با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است. طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیبا است. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود آمده است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین این دریاچه احتمالا در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش – سنگ ریزش تشکیل شده است.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است که ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه که ساحلی ماسه‌ای دارد و به تدریج عمیق می شود در کلیه نقاط دارای ساحلی ماسه‌ای است جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه ای دیگر منتهی می شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید که یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی است. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. منطقه حفاظت شده اشترانکوه علاوه بر دریاچه زیبای گهر، تونل برفی کمندان، پریزکوه، چشمه وقت ساعت و دره اسپر را نیز در بر می گیرد. این منطقه ۹۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مهمترین منابع طبیعی ایران به شمار می‌آید.

با توجه به گستردگی منطقه و دیدنی‌های بی شمار آن برنامه سفر باید دست کم سه روزه باشد. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نگار معروف است که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لایه واژگون است. زیباترین دشت لاله واژگون دنیا در روستایی به نام گشان در دامنه قالی کوه الیگودرز است این روستا در دامنه ۴۰۰۰ متری قالی کوه قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای ایران است از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به چشمه عسلی، هفت چشمه، مزارع بید اشاره کرد. سالانه تعداد زیادی گردشگر خارجی و داخلی از این روستا دیدن می‌کنند.

اغلب اروپائیان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند. وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده بود. اولین و قدیمی ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال ۱۸۹۱ میلادی گرفته شده‌است که به یک سیاح فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

۲۰ نظرات
  1. مسیح می‌گوید

    دریاچه گهر مطلق به شهرستان دورود جای بسیار زیباست

  2. مسیح می‌گوید

    دریاچه گهر باید از شهرستان دورود برید چون مطلق به دوروده . واقعا جای زیباست حتما از ابشار بیشه دورود هم دیدن کنید ددورود پایطخت طبیعت

  3. رحمن زارع(فیروز) می‌گوید

    دریاچه گهر، تنها یک فریب برای جذب گردشگر و خالی کردن جیب گردشگران بدون هیچگونه امکانات!
    زمان مسافت و قیمتها : (۱۳ تا ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۶)
    تهران تا درود: بیش از ۶ ساعت با اتوبوس حداقل ۲۱ هزارتومان
    از درود تا ابتدای جاده خاکی( محل پارکینگ ) برای رفتن به محل دریاچه با سواری نیم ساعت ۳۰ هزار تومان
    ورودیه بدون هیچگونه توجیه: ۵ هزارتومان
    حرکت از پارکینگ تا محل دریاچه به مسافت۱۷ کیلومتر پیاده روی در جاده مالرو و سنگلاخ و فراز و نشیب کوهپایه ای به مدت زمان حداقل ۶ ساعت تا ۱۰ ساعت.
    کرایه الاغ برای حمل بار یا مسافر هر راس ۶۰ هزار تومان قیمت مصوب در حالت عادی، زمان حدود ۶ ساعت
    قیمت موتور برای حمل بار و یک مسافربظاهر بصورت قاچاق حداقل ۱۰۰ هزارتومان ، زمان یک ساعت
    قیمت اجاره چادر بین ۳۰ تا ۵۵ هزار تومان یک شب
    شارژموبایل از ۹ شب به بعد با صف و نوبت ۲ هزارتومان
    یک بطری آب ۲ هزارتومان
    یک بطری دلستر ۴ هزارتومان
    یک پرس املت ۹،۵۰۰ تومان
    امکانات گردشگری دریاچه: فقط دستشوئی، توالت درحد ابتدائی!
    حد اقل زمان مسافرت ۳ روز (یک روز رفت، یک روز اقامت برای رفع خستگی ، یک روز برگشت!)
    حد اقل نیاز مبرم امکانات که وجود ندارد وموجب تعجب است : یک رشته برق !!!
    استقبال از گردشگران: در حد انسانهای اولیه!
    امنیت جانی: صفر! بعلت وجود حیوانت وحشی در زمان خلوت و تاریکی ( خرس،
    گرگ، گراز، کفتار، پلنگ! و…)
    فضای حاکم: امنیتی، اطلاعاتی خبری! (بیشتر روابط زن و مرد)
    وضعیت هوا:روزها گرم و معتدل شبها خنک و سرد
    توضیحات وحشتناک بیشتر : حضوری!!!

  4. غلام می‌گوید

    با سلام
    دریاچه گهر متعلق به دورود بوده و هست خواهشا به نقشه های معتبر مراجه کنید
    در ضمن مسیر زیبای و اصلی ان از دورود می باشد

  5. khhashemipoor می‌گوید

    خداقوت سایتتون عاییییییییه
    من برای جمع آوری اطلاعات راجع به هرجا میخواستم برم هیچ جا رو بهتر از سایت شما پیدا نکردم. خدا خیرتون بده

  6. م . ش می‌گوید

    با سلام می خواستم بدانم که از مسیر الیگودرز از انتهای جاده شنی پارکینگ امن وجود داردو امکان کرایه الاغ است؟
    با تشکر

  7. Kimia می‌گوید

    سلام لطفا دقیقا بگین از مسیر الیگودرز سختی مسیر به چه صورته؟تا دریاچه

  8. محسن می‌گوید

    سلام
    دریاچه گهر تو ملک شهرستان ازناست
    و اون مسیر که فرمودید از روستای تیان و دربند شهرستان ازنا گذر می کنه

  9. مریم می‌گوید

    جاده الیگودرز یک کمی نا امن است ولی کوتاه تر است
    اگر قطصد کوهنوردی دارین از جاده درود که طولانی تر است باید راه را طی کنید ولی قدری طولانی و سخت است

  10. حميد می‌گوید

    ببخشید پارکینگ امن هست یا خیر؟

  11. غلامرضا جویبار می‌گوید

    سلام مسیر دورود به دریاچه گهر پس از رسیدن به انتهای جاده ماشین رو حدود ۴ ساعت و نیم پیاده روی دارد که در توضیحات بالا قید نشده بود. ارزش رفتن داره .

  12. رضا می‌گوید

    سلام.دریاچه گوشی آنتن میده؟؟؟؟

  13. mohammad می‌گوید

    با سلام. لطفا بخوانید
    الان ساعت ۲۲:۰۹ ۹۳/۵/۱۰
    ۳ روز پیش برای دیدن این دریاچه به اتفاق دوستان جمعا ۵ نفر بار و بندیل مناسب و ضروری که از اطلاعاتی که دوستان در سایتهای مختلف گذاشته بودن،استفاده کردیم(کوله.لباس گرم برای شب ولباس خنک برای روز ها.کفش مناسب کوه نوردی.هد لامپ.چراغ قوه. و…)و راهی دریاچه گهر شدیم.
    وااااااااقعا پشیمانم.
    ا-جاده وحشتناک سخت برای کوهنوردی که حدود ۶ ساعت با سرعت مناسب طول کشید.(به درد افرادی که امادگی کوه نوردی ندارند واقعا دشواره)
    ۲-برای کسانی که میخواهند برای بردن اساس هایشان خر کرایه کنند عرض کنم
    در فصل و روزهای تعطیل خر ها را خیلی گران کرایه میدهند.کرایه خر را زدن ۴۵۰۰۰ هزار تومان اما داشتیم که افرادی که خر کرایه میدادند از مسافران تا ۲۰۰۰۰۰ هزار تومان هم گرفته بودند.بستگی به شلوغی مسافران داشت.معمولش ۷۰۰۰۰تا۸۰۰۰۰ میگرفتن.خر که چه عرض کنم پدرمان درامد تا بار هایمان را بردیم.خرها مریض، لاغر،مردنی بودن اکثرا بین راه میماندن و مسافران مجبور بودن بارهایشان را خودشان ببرند و کسی هم جوابگو نبود.واااااااای فقط فش میدادند.
    ۳-کساس که خر را کرایه میدادن دنبال خرشان نمیامدن و مجبور بودیم خر را خودمان ببریم.فقط اولش برای راه انداختن خر چنان این زبون بسته را میزدن تا راه بیافتد که خون از پاهاشان را میافتاد.افتضاااااااااااااااااااح بود.حرومشون بشه الهی.
    ۴-بعد از ۶ ساعت در اصل شکنجه دادن به خودمان رسیدیم به مثلا نگین اشترانکوه شلوغی دیوانمون کرد .همه جا کثیف بود توالت ها شلوغ.(نیم ساعت باید تو صف وامیستادیم)شبها تا دیر وقت محلی ها اواز لری میخواندن .مگه میزاشتن بخوابیم.نمیشد باشونم حرف زد.خستگیمون چند برابر شد.
    ۵-تمام این عکس ها که میبینید واقعا اینی نیست که میبینید نمیگم دریاچه قشنگ نبود اما اون چه که میبینید و فکر میکنید نیست.واقعاااااااااا با این همه دشواری و بد بختی و کلافگی و پول دادن های زیادی نمی ارزه.
    کلا با نصف این سختی ها میشه جاهای دیدنی و قشنگتر کشورمونو رفت و دید.و لذت برد.
    میگفتن اگر زمان خلوط بیای خیلی خوبه اما نمیارزه.همین عکس ها را ببینید کفایت میکند.
    الانم در و داغان ۱ ساعته که رسیدیم خونمون.بعد از ۳روزو نیم.
    نمیدانم باید چی بگم فقط حداقل زمان شلوغ و تعطیلات اونجا نرید.

  14. داود می‌گوید

    سلام بهترین وراحت ترین مسیرازسمت دوروداست

  15. آرش می‌گوید

    سلام.میخواستم بدونم اگر از مسیر الیگودرز به سمت گهر حرکت کنیم آیا پارکینگ (منظور پارکینگ با نگهبان مثل مسیر درود)وجود داره یا نه؟ و سوال دوم آیا الاغ برای اجاره کردن در مسیر الیگودرز وجود دارد یا نه ؟ با تشکر

  16. داود می‌گوید

    با سلام اگر قصد رفتن به گهر را دارید بهترین راه از شهرستان دورود است چون فقط متعلق به دورود میباشد واگر می خواهید به بی راهه بروید از الیگودرز یا از ازنا بروید بهترین راهه

  17. پیمان پرتوی می‌گوید

    در جواب به سوال آقا مهدی باید بگم.برای ورودی هر نفر ۲۵۰۰ تومان در ابتدای راه باید بپردازد.و مجور ماهیگیری برای هر لنسر در یک روز ۵۰۰۰ تومان میباشد.
    _وجیهه خانوم. از ایستگاه قطار دورود پانزده تا بیست هراذ تومان کرایه آژانس تا پارکینگ و ابتدای پیاده روی به سمت گهر.اگر برای حمل وسایل از الاغ استفاده کنید حدودا هر الاغ در روزهای معمولی سال بیست تومان و در شلوغی هر الاغ تا صد هزار تومان هم اجاره میدهند ولی تمام لذتش به این است که خودتون بارتونو ببرید.
    _آقا کامی الیگودرز؟ چه ربطی به دورود داره؟؟؟ گهر دورود. برای رسیدن به گهر دورود بهتر و قشنگتر و انسانی تر و مودبانه ترین کار اینه از شهر میزبان مسیر طی بشه.
    اگه کسی اطلاعات دیگه خواست یا میل بزنه
    یا تماس ******
    دوستان تهرانی در صورت تمایل جهت ثبت نام در تور بازدید از شهر دورود و جاذبه های طبیعیش میتونن تماس بگیرند.

  18. کامی می‌گوید

    سلام
    مسیر الیــگودرز هم زیبا هستش و هم نزدیک
    یک ساعت و ربع با ماشین تا پارکینگ راهه و یک ساعت و ربع پیاده روی در یک مسیر زیبا

  19. وجیهه می‌گوید

    لطفا مسیر دقیقی که باید طی بشه از وقتی از قطار پیاده میشیم تا به ابتدای مسیر پیاده روی برسیم رو توضیح بدین، و اینکه چه وسایل نقلیه ای هست برای رسیدن به مسیر پیاده روی، اگه ممکنه جواب رو به ایمیلم بزنید

  20. مهدی می‌گوید

    با سلام
    لطفا درباره مجوز تردد و مجوز ماهیگیری در دریاچه گهر توضیحی اضافه بفرمایید. آیا باید این مجوز را در شهر درود تهیه کرد یا در طول مسیر صعود باید از پاسگاه محیطبانی گرفت یا روش دیگری هست؟
    با سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.