دق بیارجمند

نام انگلیسی :  biarjomand playa    

نام فارسی :  دق بیارجمند

 

موقعیت جغرافیایی

دق بیارجمند در موقعیت جغرافیایی N3549 E5535 در استان سمنان واقع است. کویر کوچکی است که در بخش شرقی کویر دامغان قرار گرفته است. 1055 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . این کویر بطور فصلی خشک شده و چشمه های پراکنده ای چندی نیز در بخش شرقی آن گسترش دارند. صفحات باد کرده و وجود چشمه های فوق الذکر در اطراف آن نشاندهنده آن است که سطح آبهای زیرزمینی در این کویر بالا است.مجاری خروجی این کویر بوسیله مخروط افکنه متعلق به دامنه های شمالی و جنوبی این دره تنگ شده است. این مخروط افکنه ها بر روی سطح کویر نیز گسترش دارند.

 

کمتر از 10% سطح این کویر را پلتفرمهای چند وجهی با محیطی تیره رنگ فرا گرفته است که بیشتر در اطراف چشمه ها متمرکز بوده و قطر متوسط آنها به 30 متر می رسد. هیچ اثری از نوار ساحلی در اطراف این کویر دیده نمی شود ولی چنین بنظر می رسد که قسمتی از دریاچه ای باشد که زمانی کویر حاج علی قلی دامغان را پوشانده بوده است.

 

 

گونه‌های گیاهی

هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه کویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می‌کنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان دیده می‌شوند.

 

پوشش جانوری 

جانورانی که در این منطقه و حاشیه آن زیست می کنند عبارتند از :
 آهو، کل و بز، قوچ و میش ، گربه شنی، گرگ ، شغال ، روباه ، خرگوش ، تشی ، موش ، انواع مارها ، لاک پشت ، جوجه تیغی ، انواع آگاما و گکو، بزمجه بیابانی، کبک، ، باقرقره ، کرکس ، کلاغ ، کلاغ زاغی ، زاغچه ، سار ، هوبره ، انواع بازهای شکاری ، انواع گنجشک .

 

دسترسی
از شهرستان بیارجمند به سمت جنوب غربی راه خاکی قرار دارد که پس از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر از داخل این کویر می گذرد و به طرود منتهی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.