سنجاب زمینی

نام علمی : Spermophilus fulvus

نام انگلیسی:  Yellow Ground Squirrel  

نام فارسی: سنجاب زمینی

 

 

پراکندگی

(خراسانی: کلاهو)(قزوینی: گورگان)

مشخصات: از نظر شکل و اندازه چثه شباهت زیادی به سنجاب ناخن دراز دارد . تفاظاهری آن ، کوتاه بودن ناخن ها و نبودن موهای بلند در کنار ناخن ها است .

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه حدود 240 میلی متر ، حدود 38 میلی متر .

 

زیستگاه: استپ های مناطق سرد سیر با پوشش کم ، اراضی نرم رسی و حاصلخیز . اراضی کشاورزی و مناطق مسطح را ترجیح می دهد .

 

پراکندگی: در ایران از خراسان رضوی ، همدان ، کردستان ، زنجان و قزوین و تهران گزارش شده است . با توجه به گسترش جمعیت آن احتمال دارد در سایر مناطق کشور نیز مشاهده شود .

پراکنش جهانی: آسیای مرکزی .

 

عادات: روزها فعال است ، اغلب خصوصیاتش شبات زیادی به سنجاب ناخن دراز دارد . معمولاً در گروه های نزدیک هم زندگی می کنند . اغلب در اطراف لانه در حالی که روی دو پا ایستاده است ، مشاهده می شود . به مجرد احساس خطر صدای سوت مانندی سر می دهد و به سرعت به داخل لانه می رود . لانه اغلب یک راه خروجی دارد و معمولاً در عمق 50 سانتی متری سطح زمین واقع است . در صبح و عصر فعالیت بیشتری دارد ، در اواسط روز به استراحت می پردازد . در مناطق سردسیر با سرد شدن هوا به خواب زمستانی طولانی فرو می رود . در اواخر زمستان و اوایل بهار ، پس از گرم شدن هوا ، از خواب بیدار می شود و تا اواخر بهار به شدت فعال است .   

 

غذا: از گیاهان مختلف تغذیه می کند. گاهی به مزراع غلات خساراتی وارد می سازد و در برخی مناطق یکی از آفات محصولات کشاورزی به شمار می رود .

 

تولید مثل: در اوایل بهار جفت گیری می کند . احتمالاً در سال فقط یک نسل دارد و هر بار چهار تا 11 بچه می زاید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.