سوسمار انگشت ریشه دار بلانفورد

نام علمی : Acanthodactylus blanfordii

نام انگلیسی:blanford's fringe toed lizard    

نام فارسی: سوسمار انگشت ریشه دار  بلانفورد

 

 

پراکندگی

مشخصات : 4 فلس دور هر انگشت،اما فقط 3 فلس از طرف کناری قابل دیدن است ؛ 12 تا 16 فلس شکمی در طویلترین ردیف عرضی که این فلس ها در ردیف های طولی مستقیم مرتب شده اند؛ فلس های پشتی کناری هم اندازه با فلس های ناحیه میانی پشت ؛ الگوی رنگ امیزی ناحیه پشت خطی است ؛ 4 فلس بالای چشمی ؛ فلس های زیر چشمی از لب جدا شده اند؛ 34 تا 46 فلس پشتی در عرض ناحیه میانی پشت ؛ 27 تا 38 فلس گلویی در ردیف مستقیم میانی؛ 10 تا 16 ردیف عرضی فلس پشتی ما بین اندام های حرکتی عقبی ؛
رنگ آمیزی
رنگ زمینه پشت نخودی تا قهوه ای طلایی همره با 6 یا7 خط طولی پشتی و یک خط پهلویی کرم در هرطرف ،که گاهی این خط ها بریده بریده و به ردیف هایی از نقاط سفید متمایل شده اند؛ همچنین دارای ردیف های طولی منفرد از نقاط سیاه مخصوصاٌ در جوانها ؛برخی بالغ های بزرگ تقریباٌ قهوه ای  یکدست .اندامهای حرکتی عقبی که با نقاط روشن که با حلقه تیره ای احاطه شده اند؛ناحیه شکمی یکدست کرم رنگ تا سفید مایل به خاکستری .
 

زیستگاه : نواحی بیابانی و نیمه بیابانی خشک ، در دشت های شنی یا ماسه ای گاهی با تل های شنی ،زمین های رسی و ریگزار با پوشش گیاهی پراکنده بوته ای یا درختچه ای .
 

عادات و رفتار : فعالیت در روز بسیار گرم ، عصر ها بیشتر دیده می شوند؛ حفارند؛ ازحشرات نظیر موریانه ها ،مورچه ها ،زنبور ها ،قاب بال ها ،لاروها . ملخها و غیره تغذیه می کنند ؛ طبق گزارش های موجود اکثراٌ جفتگیری در بهار ،تخمگذاری در تابستان است و نوزادها در اوایل و یا اواسط پاییز ار تخم بیرون می آیند ؛احتمالاً یکبار در سال تخمگذاری می کنند .
 

پراکندگی جهانی : ایران، افغانستان ؛ پاکستان ، عمان.
 

اندازه : نوک پوزه تا مخرج 75 میلیمتر دم 131 میلیمتر.
 

ملاحظات : به عقیده (1999)Anderson گزارش بین قم و تهران توسط (1895) Werner اشتباه می باشد . حداکثر ارتفاعی که این گونه در فلات ایران یافت شده در ارتفاع 1400 متری بوده است . محل نمونه تیپیک از ایران ، بن واقع در استان کرمان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.