سوله مار

نام علمی : Leptotyphlops macrorhynchus

نام انگلیسی: long-nosed worm snake    

نام فارسی : سوله مار یا مار خاکی 

 

 

پراکندگی

مشخصات : رنگ و شکل ظاهری مانند مارهای کرمی شکل ، پوزه برجسته و به شکل قلاب ، پولک رسترال در قسمت خلفی متصل به چشم و پهنای آن بیش از یک سوم عرض سر ، چشم مانند نقطه ای سیاه و به اندازه نصف قطر پولک چشمی در زیر پولک‌های شفاف ناحیه سر و بین اولین و دومین لب بالا ، لب بالا دارای دو پولک اولین پولک آن بین پولک‌های بینی و چشمی و دومین پولک در قسمت خلفی چشم ، دارای دو پولک بینی بین پولک لب و رسترال و در دو طرف پولک مخرجی دارای دو زائده شاخی است .
گونه (Leptotyphlops hamulirostris Nikolsky, 1916) که فقط از ایرانشهر گزارش شده همانند گونه مشروحه قبلی است .
مرتنز (94: 1956) این گونه را مفصلاً شرح می دهد و از نمونه وتشاین (442: 1951) یاد نموده و اظهار می دارد که آیا این دو نمونه شبیه هم هستند یا گونه‌های متفاوتی می باشند . پوزه مار در هر گونه از نیمرخ به شکل قلاب است ولی در گونه لیپتوتیفلوپس ماکرورنیکوس سطح زیرین پولک رسترال مقعر و نسبت طول تمام مار به طول دم مار کمتر از 6/12 برابر در صورتی که در گونه لیپتوتیفلوپس‌ هامولیرستریس سطح زیرین پولک رسترال محدب و نسبت طول تمام مار به طول دم مار بیش از 13 برابر می باشد . بدن این مارها در قسمت قدامی زرد کمرنگ ، سایر اندام به رنگ خاکستری روشن و یکنواخت .
حداکثر طول 25 سانتیمتر .
تغذیه از مورچه‌ها ؛ زاد و ولد : تخمگذار .
 

زیستگاه : زیر خاک‌ها ، تپه ماهورها .
 

انتشار جغرافیایی : گونه لیپتوتیفلوپس ماکرورنیکوس از غرب آفریقا تا ترکیه و از شرق تا شمال غربی هندوستان ، سودان – مصر – عربستان – عراق – ایران – پاکستان – هندوستان ؛ گونه لیپتوتیفلوپس هامولیروستریس فقط از ایران (استان سیستان و بلوچستان ) و آن هم از ایرانشهر گزارش شده است .
پراکندگی : استان خوزستان – کرمانشاهان – تهران – آذربایجان شرقی و غربی – مازندران – گلستان – قزوین – تهران

۳ نظرات
  1. تیرداد می‌گوید

    من روزی چنتاشو تو باغ میگیریم
    کازرون فارس

  2. مسعود می‌گوید

    سلام. من این مار رو در نزدیکی محلات جاده بزیجان دیدم و گرفتم می خوام آزادش کنم همون منطقه. فقط جهت اطلاع اعلام کردم.

  3. رضوان می‌گوید

    این مار در اینجا در کوه های آبیک قزوینم هم هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.