غار چال نخجیر، دلیجان

نام انگلیسی:  Chal Nakhjir Cave   

نام فارسی : غار چال نخجیر

 

 

موقعیت جغرافیایی  

غار چال نخجیر که یکی از پدیده‌های جدیدالکشف و نادر زمین‌شناسی این منطقه است در شهرستان دلیجان قرار دارد. این غار با سازند آهکی و آهکی دولومیتی، در 8 کیلومتری شمال و شمال شرقی شهرستان دلیجان (حد فاصل نراق – دلیجان) در دامنه کوه واقع شده و به دوران سوم زمین‌شناسی تعلق دارد.
رسوبات دولومیتی به مقیاس قابل توجهی به صورت لایه‌های سفید رنگی (رسوبات سفید برفی) کف کریدورها و دالان‌های مسیر اصلی این غار را پوشانده است.
غار چال نخجیر حاصل عوامل تکتونیکی و هوازدگی شیمیایی است و عموماً کریستالیزه بوده و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزیینی برخوردار است. این غار در سال 1368 شناسایی شده و گروه‌های کوهنوردی تا عمق 2000 متری آن پیشروی کرده‌اند. اخیراً نیز غارنوردان موفق شده‌اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی غار دست یابند. ارتفاع این غار گاهی از 20 متر تجاوز می‌کند و دره‌های عمیقی در این غار وجود دارند که بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته‌اند.
بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع و همچنین پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و کف غار، آن را در ردیف یکی از زیباترین غارهای جهان با جاذبه بسیار در جذب جهانگردان و ایرانگردان قرار داده است. دالان‌ها، دهلیزها، کریدورها، دریاچه‌ها و حوضچه‌های متعدد، با لایه‌های فروکشیده و ستون‌ها، زیبایی خاصی به این غار که در شمار غارهای مرطوب افقی است، بخشیده‌اند.
گفته می‌شود که در انتهای این غار استخری از آب وجود دارد و تالارهای بزرگی نیز در کنار این استخر مشاهده شده است. مجموعه این مناظر بدیع، جاذبه طبیعی کم نظیری را آفریده که سرآمد همه غارهای استان مرکزی است و از اهمیت جهانگردی بالایی برخوردار است.
متأسفانه در ماه‌های اول گشوده شدن غار، عده‌ای سودجو اقدام به تخریب و غارت سازندهای آهکی داخل غار و استخراج استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های داخلی تالارها و دهلیزهای غار کرده‌اند، لیکن در حال حاضر به منظور ممانعت از این گونه تخریب‌ها و نیز برای جلوگیری از آلودگی آب چاه‌ها، سازمان آب منطقه‌ای دلیجان اقدام به نصب درب و بستن محل ورود غار کرده است. بهره‌برداری از این غار مستلزم سرمایه‌گذاری و ایجاد سازمانی مناسب است.

۲ نظرات
  1. مصطفی قهرمانی می‌گوید

    با سلام من از اینکه در کشوری به نام ایران زندگی میکنم خیلی خوشحالم چونکه در اون عظمت خدا رابسیار میتوان به چشم دید.غار چال نخجیر بسیار زیبا و باشکوه میباشد من در استان زنجان زندگی میکنم ما نیز غاری به نام کتله خور داریم که شبیه غار شما میباشد.وشباهت های زیادی به همدیگر دارند از جمله اینکه جنس هر دوی انها از اهک میباشد.

  2. حميد رضا زاهدي می‌گوید

    این غار به نام غار نخجیر دلیجان میباشد نه محلات
    لطفا نام غار را اصلاح نمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.