غار کوگان، خرم آباد

نام انگلیسی:  Kogan Cave   

نام فارسی : غار کوگان

 

 

موقعیت جغرافیایی  

vاین غار یکی از معدود غارهای مصنوعی استان است که به دست انسان در دل کوهستان‌ها به وجود آمده است. غار کوگان، در 40 کیلومتری آزادراه خرم آباد به خوزستان و در کوهی موسوم به «کوگان» واقع شده است. غار کوگان جزو غارهای چند طبقه است که دسترسی بسیار سختی دارد و رسیدن به آن بدون تجهیز به امکانات و وسایل کوهنوردی و غارنوردی ممکن نیست. این غار دژ مانند به استناد سکه‌هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است. ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز می شود. غار شامل دو طبقه است که طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده است. طبقه دوم غار حدوداً40/3 متر بالاتر از کف قسمت اول غار است. این غار دارای اتاقهایی جهت استفاده بوده و نمونه ای از معماری صخره ای اشکانی است که علاوه بر آن اثر مذکوربه آیین مهر نیز نسبت داده شده است. مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست ساز حدود 281 متر مربع است و از نکات قابل تأمل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاقهاست. این غار مربوط به دوره اشکانی (پارتی ) به شماره 2660 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

۵ نظرات
  1. گاهی می‌گوید

    با سلام این غار در شهرستان پلدختر قرار دارد هم از خود شهرستان پلدختر راه دارد و هم از شهر خرم اباد میشه از آزاد راه خرم زال که به سمت استان خوزستان عبور میکند دسترسی پیدا کرد.
    البته با امکانات و وسایل موهنوردی هم نیاز ندارد چون تماما توسط میراث فرهنگی شهرستان پلدختر بازسازی و دسترسی راحت شده است

  2. آذردخت می‌گوید

    باسلام.این غار دارای ۶منبع آب انبار می باشد و اکثرا برای برپایی مراسمات دینی و مذهبی در دوره اشکانیان از این مکان استفاده می شد.

  3. پریا می‌گوید

    خیلی عکسای جالبی بود منم زیاد کوگان رفتم

  4. جواد می‌گوید

    بهترین و سریعترین مسیر رسیدن به این غار از شهر خرم آباد به سمت روستای کوگان از آزاد راه جنوب (خرم آباد – پل زال) است .پس از طی ۴۴ کیلومتر به کاروانسرای پشت تنگ چِمِشک (شهرستان پلدختر) رسیده از آنجا تا دهنه غار با عبور از جادۀ فرعی به سمت غار و روستای کوگان (۶کیلومتر) می رسید.

  5. شاهین می‌گوید

    با عرض پوزش . مطلب فوق نیاز به ویرایش دارد. غار کوگان در مسیر جاده کرمانشام نیست. حدود ۴۰ کیلومتری آزادراه خرم آباد به خوزستان است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.