قلعه آردمین

در 56 کیلومتری جاده ساوه-همدان در انتهای سه راهی غرق آباد در فاصله 16 کیلومتری، دهکده­ای با صفا و سرسبز به نام آردمین وجود دارد که در دامنه جنوبی کوه­های رحمان قرار گرفته است. در میان آبادی و در داخل بافت مسکونی و باغ­ها، بنای عظیمی خودنمایی می­کند که اهالی به آن"قلعه" می­گویند.

بافت اصلی معماری روستا و ارتباط آن با قلعه به دلیل دوری جاده به میزان زیادی دست نخورده باقی مانده است. قلعه آردمین شامل بخش­های اندرونی، ایوان­ها، تالارهای شاه­نشین و ارسی­های گره­کاری شده و برج­های متعدد است که همگی حکایت از معماری اشرافی آن دارند.

وجود عناصری مانند حصار گلین، برج­های رفیع، انبارهای بزرگ، اصطبل و طویله را می­توان از عوامل معماری روستایی قلعه دانست.

نمای بنا از داخل حیاط، چارچوب­های مستطیل آجری دارد که یک در میان با استفاده از گچ تعبیه شده­اند. تعداد اندکی از گچبری داخلی بنا به خصوص در تالار اندرونی باقی مانده است. ارسی­های داخلی برج جنوب غربی با گره کاری و شیشه­هی الوان، نرده­های چوبی و در دو لنگه ورودی بیرونی تزیین شده­اند. بخش تحتانی برج نیز جلوه­های گوناگونی از هنر چوبکاری دارد. در ضمن میخ پرچ­ها و کوبه­های فلزی در ورودی بیرونی نیز به عنوان ارزش­های تزیینات بنا مورد توجه می­باشند. این قلعه و فضای سرسبز و با صفای روستا، از جمله جاذبه­های تاریخی- طبیعی منطقه شمالی استان مرکزی به شمار می­رود.

1 نظر
  1. کمالی می‌گوید

    اگر بتوانید عکسی بگذارید، عالی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.