قلعه تخت سلیمان

تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی و تاریخی آن یکی از مهم­ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن ایران محسوب می­شود.

این مجموعه در ناحیه تکاب و برروی یک بلندی طبیعی به ارتفاع 20 متر از سطح دشت احداث شده است.

کلیه آثار آن درون یک حصار و دیوار بیضی شکل بنیان گرفته که دور تا دور آن دشتی گسترده است.

حصار بیرونی از سنگ­های لاشه­ای به ابعاد مختلف، به ضخامت 5 متر، ارتفاع 14 متر و محیط بیرونی 1200 متر بنا شده است. لایه بیرونی حصار از سنگ­های تراش­دار نماسازی شده و دارای 38 برج دفاعی مخروطی شکل است. بنای دیوار و حصار بیرونی متعلق به دوره ساسانی است، ولی در دوره ایلخانی نیز ضمن مرمت پاره­ای از قسمت­های فرو ریخته، دروازه جدیدی در مجاورت دروازه جنوبی عهد ساسانی احداث گردید. این حصار در عهد ساسانی دو دروازه شمالی و جنوبی داشته است. دروازه جنوبی به منظور عبور خواص و  دروازه شمالی که بلندتر و عریض­تر است به منظور عبور عوام به آتشکده بوده است.

داخل حصار بیضی شکل دو مربع مختلف المرکز هم محور به چشم می­خورد که در مرکز مربع جنوبی دریاچه،  و در مرکز مربع شمالی آتشکده واقع شده بود. دور تا دور این دو مربع را یک حصار مستطیل شکل به طول تقریبی 250 متر و عرض تقریبی 150متر در خود می­گرفته و 60 برج مدور آن را احاطه می­کرده است. نسبتاً عمیق بوده و به شکل بیضی ناقص و در هماهنگی و تقارن عجیبی با بیضی حصار تخت سلیمان استقرار یافته بود.

در جبهه شمال غربی دریاچه و در زاویه مربع بزرگتر، ایوان رفیع معروف به ایوان خسرو قرار داشته که این ایوان از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است. در حال حاضر از این ایوان جز یک جرز و زوارهای دیوار اثری باقی نمانده است. ایوان به دو اتاق با حوض خانه هشت گوشی راه می­یابد که مربوط به دوره ایلخانیان است. در جبهه جنوبی ایوان، خوابگاه پایین­تر از سطح دیگر آثار است و یک راه مخفی به طرف دریاچه دارد. در مرکز مربع شمالی، آتشکده معروف آذرگشنسب واقع است. این آتشکده از سویی به دروازه شمالی و از جنوب به دریاچه راه دارد. در حد فاصل آتشکده و دروازه شمالی، راهروها و حیاطهای چندی به چشم می­خورد.

به جز  مجموعه بناهای یاد شده، بقایای ابنیه پراکنده و منفرد فراوانی که عموماً به دوره ایلخانی مربوط هستناد در اطراف دریاچه وجود دارند و از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده­اند. بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی یک جوی سنگی وجود دارد که 300 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد. این جوی سنگی را مردم محل «اژدهای سنگی» می­نامند.

تخت سلیمان در حمله هراکلیوس(امپراتور رومیان) که در سال 624 میلادی اتفاق افتاد ویران شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان(680-663 هجری قمری) که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه­های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی­هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جامانده است. در حفاری­های انجام گرفته در محل آتشکده مقادیری سکه­های مختلف، کاشی و یک دیگ بزرگ مسی(قطر دهانه آن 56 و ارتفاع آن 54سانتی­متر است)مربوط به دوره اسلامی به دست آمده است.

در این مجموعه تاریخی محل شگفت انگیزی به نام زندان سلیمان قرار دارد که مشتمل است بر بقایای معبدی از دوران ما قبل تاریخ و عهد ماد. در اطراف قلعه دهانه آتشفشان خاموشی به طول 150متر، عرض 80متر و عمق 70 تا 100 متر قرار دارد. علاوه بر این، در حواشی تخت سلیمان آبگرم­های جوشان و حتی چشمه­های سردی وجود دارند که بسیار جالب توجه و دیدنی هستند. همچنین شکاف بزرگی که در اثر زلزله پدید آمده از پدیده­های دیدنی تخت سلیمان است. به طور کلی مجموعه تخت سلیمان واجد ارزشهای تاریخی، باستانی،معماری و تفریحی است و می­تواند به عنوان یک مجموعه توریستی مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.