قلعه جمشیدی

این قلعه در نیمور محلات قرار دارد و تاریخ بنای آن دقیقاً مشخص نیست؛ لیکن برخی احداث آن را به دوره ساسانی مربوط می­ دانند. این قلعه گبری نیز معروف است.

در محلات و نیمور داستان­های زیادی درباره محاصره این قلعه توسط آزادخان افغانی نقل می­شود که در اسناد تاریخی ذکر نشده است. از جمله این که آزادخان افغانی به نیمور حمله و اهالی را در قلعه جمشیدی محاصره کرد. این محاصره مدتها ادامه یافت و هیچ کس قادر به نفوذ به داخل قلعه نشد. مطلعین محلی می­گویند در داخل این قلعه نقب­هایی وجود داشت که به زمین­های زراعی اطراف نیمور منتهی می­شده است و مهاجمین از وجود چنین نقب­هایی اطلاع نداشته­اند. اهالی نیمور در زمان محاصره از این نقب­ها برون آمده و آذوقه به داخل قلعه حمل می­کرده­اند.

در حال حاضر این قلعه رو به انهدام کامل است و فقط دیواری از آن که به عنوان دیوار یک خانه مسکونی استفاده می­شود و دو برج قلعه که تقریباً شکل اولیه آنها حفظ شده، باقی مانده است. در مجاورت این قلعه یک دیوار بلند خشتی نیز وجود دارد که گویا حصار اصلی روستا بوده است و علاوه بر این در پیرامون این قلعه بقایای قلعه دیگری به نام قلعه نایب حاج عبدل نیز مشهود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.